До края на юни трябва да приключи прегледът на учебните програми от учителите. Това обаче не е нещо ново, смята директорът на столичното 51-во училище Асен Александров.
“Това се прави от 12 години. Всеки нов министър започва да прави преглед на учебните програми. Ясно е, че основният проблем са сложните термини в учебниците след 5 -т и клас. След като през 2016-та година беше приет закон, с който се въведе първа и втора гимназиална степен, много от материала, който се изучаваше в 11 и 12 -ти клас, беше смъкнат в тези от 5-ти до 10-ти. Това направи изучаваното обширно като обем и в същото време доста сложно. Хората, които пишат учебниците, най-често са университетски преподаватели. Те използват много висок стил, който е подходящ само за най-добрите 10-20”, смята директорът.
Децата винаги са различни – и по възможности, и по интереси, убеден е Александров.
“Учебниците са трудни и учителят има задачата да предаде материала на по-достъпно ниво. Мен, ако ме питате, изобщо не трябва да има учебници. Може да има една страничка, която да е нещо като план-конспект. Не всички учители обаче биха могли да се справят с това, а и не всички ученици внимават достатъчно в час. Те се прибират вкъщи, отварят сложният учебник и започват да се чудят какво точно им е преподавано в клас и как да го научат”, обясни той.
В 9-ти клас, когато децата направят тестовете на PISA и се окаже, че 40% са функционално неграмотни, тогава започваме да си скубем косите, напомни директорът.
“Мои изследвания са доказали, че две трети от хората, които завършват училище, след това не си спомнят абсолютно нищо от това, което са учили”, обясни Асен Асен Александров.
Защо например в 8 -ми клас учениците започват да учат от нула английски език? Много от тях го учат още от предучилищна възраст, попита Александров. Трябва да се разбие този модел всички ученици в класа да учат едно и също нещо, убеден е той.
Разделянето на учебниците на две степени – за напреднали и базисни, не е разделение на децата, смята Александров.
“Не може тези, които са изкарали изпити и са приети в елитни гимназии, да продължават да учат по една и съща програма с учениците, които са изкарали двойка на изпитите и сами са определили нивото си на познание. След седми клас много ясно могат да се разграничат тези нива, тези писти. Може например учениците, които имат оценки от 2 до 4 да учат на базисно ниво. Това е за тяхно добро. В името на роавноправието те си седят и нищо не разбират“, казва Александров.