Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията в България изразяват своето възмущение от действията на Националната агенция по приходите.
„Националната агенция за приходите започна масов натиск за връщане на суми, получени от българския бизнес като подкрепа в следствие на ограниченията срещу разпространението на COVID-19. Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията недоумяваме защо се появи изведнъж тази активност, след като фирмите, получили подкрепа трябваше да отговарят на определени критерии, зададени именно от НАП и бяха одобрени, след като доказаха, че отговарят на тях“, заявяват собствениците на заведения.
Те припомнята, че през декември 2020 се откри програма за изплащане на помощи в размер на 20% от оборота на всички дружества, чиято дейност е била преустановена или ограничена със Заповед на Министъра на здравеопазването.
„Процедурата по оценяване на кандидатите, изчисляване на дължимата помощ и нейното изплащане се администрираше от Националната Агенция за Приходите. Тя се извърши в три фази, като в които НАП извършваше цялостен контрол по отношение допустимостта на кандидатите и размера на помощта. При несъответствия или грешки, агенцията даваше възможност за отстраняване на нередовностите“, поясняват собствениците на заведения.
Те недоумяват защо през януари 2022, една година след отпускане на средствата по първата фаза, НАП започва да изпраща покани за възстановяване на суми, получени по програмата,
„Задено със законната лихва! Независимо от контрола, упражнен от агенцията при отпускане на помощите!“, заявяват от БАЗ.
От асоциацията заявяват:
„Липсват основания за изпращането на покани за възстановяване на получени помощи без да е извършена надлежна предварителна проверка на всички обстоятелства;
Липсват основания за връщане на получените средства при положение, че НАП упражняваше контрол през цялата процедура по отношение допустимостта на участниците, размера на помощта и нейното изплащане;
Липсват каквито и да било основания да се начислява законна лихва при положение, че в случай на неправилно отпусната помощ, то това се дължи на пропуск при контрола от страна на НАП;
Съзираме опит да се ограничи участието на дружествата в последващи програми за подпомагане на основание съществуващи спорове с НАП по отношение законосъобразността на предоставената и ползвана помощ;
Установяването на задължение за възстановяване на неправомерна помощ следва да се извърши след надлежно извършена проверка с активното участие на данъкоплатеца, а не с едностранни покани, с които НАП едностранно и немотивирано посочва сума за възстановяване, заедно с лихва“, казват те