„БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) остана без 8 от 15-те си новодоставени супермодерни локомотива „Сименс Смартрон“, пише “Банкер”. Заради това пътническите влакове започнаха да се движат с огромни закъснения.
Само във вторник пътнически влак ПВ 50110, пътуващ от Благоевград към София, закъсняваше с 20 минути. Бързият влак – БВ 2601 „Златни пясъци“ – от София до Варна беше натрупал 45 минути закъснение. С 44-минутно закъснение “куцукаше” и международният бърз влак – МБВ 462 – от Горна Оряховица към Русе.
Второстепенната причина за това е износването на моноблоковете (стоманените колела, които се търкалят по релсите – бел. авт.) на чисто новите локомотиви. Първостепенната е, че шефовете на жп превозвача не са си направили труда да договорят навреме доставката на необходимия резерв от моноблокове, за да бъдат заменяни веднага.
Моноблоковете се произвеждат от високолегирана стомана, поради което цената на тези „железа“ не е малка – около 4000 евро на брой. Всеки от локомотивите има по 4 колооси, т.е. по 8 моноблока. Следователно цената на „преобуването“ на един нов локомотив е около 32 000 евро, а за всичките спрени от движение 8 „Смартрон”-а ще са нужни към 256 000 евро. При това – тук говорим само за доставната цена на моноблоковете, защото самата смяна се заплаща отделно. Освен това спешно трябва да се доставят моноблокове и за останалите 7 локомотива „Сименс Смартрон“, които в близките седмици поетапно също ще започнат да излизат от експлоатация за „преобуване“.