МОН ще анализира нормативната уредба в средното образование, като в работните групи ще бъдат включени и учители, освен синдикати и представители на образователното министерство.
“Правим каквото можем за облекчаване на административната тежест”, изтъкна служебният министър проф. Сашо Пенов по време на среща със Сдружението на директорите на математическите и природо-математическите гимназии, което е колективен член на Съюза на математиците.
Той подчерта, че е възложил на БАН оценка и анализ на резултатите от често променяните закони и наредби в образованието, за да се види как действат те, преди да се върви към промени. Не се посочва тази задача ще бъде ли заплатена и колко ще струва. Изискване за такава оценка има и според Закона за нормативните актове, но не е изпълнявано. Според проф. Пенов трябва да се прецени дали е необходимо да има десетки подзаконови актове и наредби, които затрудняват училищните дейности, и дали от друга страна има празноти.
Нормативната уредба в образованието е огромна – само законът за предучилищното и училищното образование, приет през 2016 г., има към себе си десетки наредби, които привеждат в действие постановките му, отделно от него пък законът за професионалното образование и обучение регулира дейностите в професионалните школа. Анализът на всички тях вероятно би отнел месеци и дори година.
Искания
Директорите на математическите и природо-математическите гимназии от цялата страна поставиха като основен проблем необходимостта от промяна в стандарта за издръжка на профилираните училища и паралелки. Теми на разговора бяха също проблем с липсата на учители по математика, физика, химия и биология, както и финансирането на транспорта на учениците.
Връзката между средното и висшето образование също бе сред въпросите, които бяха повдигнати по време на срещата, както и възможността за продължаване на сътрудничеството между МОН и организациите на математиците
Реформата на предишното управление
Остава неясно и дали и как ще продължи промяна на учебните програми, която бе започната от предишния министър акад. Николай Денков. След допитвания до родители, ученици и учители бяха отбелязани редица слабости – претрупване с информация, неясен език в учебниците, несъобразено с възрастта на учениците съдържание и др. Направени бяха предложения и за конкретни редакции – най-вече в програмите по български език, но и по математика, география, биология, информатика.
Обобщеният доклад от прегледа на учебните програми в момента би следвало да се обсъжда в МОН от работни групи с участието на учители, психолози и др., които трябва да предоложат конкретни промени в учебните програми, а те на свой ред – да бъдат представени за обществено обсъждане. Срокът за това е до 31 октомври 2022 г.