Частният пристанищен оператор „БМФ Порт Бургас“ АД, концесионер на пристанищните терминали „Бургас Изток-2“ и „Бургас Запад“, откри мултимодален терминал в индустриална зона „Божурище“. На него ще се обработват морски контейнери, разтоварени в пристанище Бургас и предназначени за клиенти в западната част на страната, но и обратно.
Превозът на контейнерите между Бургас и София ще се осъществява с жп транспорт, в съответствие с новите европейски тенденции за преминаване към по-щадящи околната среда решения за транспорт на товари. Инвестицията е в размер на 9.2 млн. лв.
“Днес е специален ден – в Божурище откриваме мултимодалния терминал, а нашите колеги в Бургас откриват строителната линия на първото дълбоководно корабно място в България след японския ни проект”, отбеляза Борис Балев, изпълнителен директор на „БМФ Порт Бургас“ АД.
Той представи пред гостите предимствата на терминала като основно свързващо звено между пристанището в Бургас и европейската мрежа от мултимодални терминали, което обуславя възможността през България да минават нови потоци товари от Изток към Западна Европа.
Терминалът е разположен по протежението на жп линията София – Банкя и е на около 5 км от Околовръстното шосе на столицата. Ключовата му локация гарантира гъвкавост на доставките на контейнери до и от вътрешността на страната – както с автомобилен, така и с железопътен транспорт. Терминалът е регистриран като временен и митнически склад. Оперативната му площ е 27 000 кв.м, а годишният му капацитет се изчислява на 60 000 TEU.
Церемонията по откриването се проведе на новоизградената площадка, а на събитието присъстваха над 130 гости – представители на институциите, клиенти и партньори, сред които Николай Шушков, заместник-министър на регионалното развитие; представители МТС, МТИТС; д-р Антоанета Барес, изпълнителен директор на НКИЗ ЕАД; представители на ДП НКЖИ; Бурхан Немутлу, председател на Управителния съвет на Българско-турска търговско-индустриална камара; Емрах Сазак, член на Управителния съвет на “Алкомет” и в екипа на БТТИК; представители на ДППИ и “БДЖ-Товарни превози” ЕООД.
Необходимостта от мултимодален терминал в рамките на Софийска област стои в основата на това инвестиционно решение за изграждане на съоръжението в Божурище“, обяснява пред Economic.bg Никола Косев, директор Експлоатация на Терминал Запад към „БМФ Порт Бургас“.
Според него тази инвестиция ще позволи засиленият контейнерен трафик между Бургас и Софийски регион да се осъществява чрез екологичния жп транспорт. По този начин ще се подобри логистиката, ще се облекчи автопревозът по магистрала “Тракия”, което ще има осезаем ефект и върху околната среда. Мултимодалният транспорт осигурява по-голяма ефективност в логистиката и затова той ще се развива с още по-голяма сила, какъвто е трендът в цяла Европа, убедени са в „БМФ Порт Бургас“.
“С разширяването на нашите услуги към вътрешността на страната ще създадем допълнителен потенциал за pристанището в Бургас, което ще доведе до нови инвестиции в инфраструктура, в техника и развитие на хората. Дейността ни в последните години показа, че колкото по-бързи, надеждни и качествени са нашите услуги, толкова повече нарастват товаропотоците“, обяснява Никола Косев.
Идеята за мултимодалния терминал се ражда преди пет години, през това време се обмисля къде ще е най-подходящото място за него, а самото му изграждане отнема само няколко месеца. Концентрацията на възможности за инвестиции на едно място и изграждането на довеждаща инфраструктура от страна на държавата се оказват решаващи Индустриалната зона в Божурище да бъде предпочетена. Без такова съдействие самостоятелен икономически оператор не би могъл да направи всичко това.
Капацитетът на такова съоръжение е функция между неговия размер и скоростта на обработка на товарите. А ние сме най-бързите в това“, уверява Никола Косев.
„Тази инвестиция е изключително важна за Индустриалния парк „Божурище“ и за НКИЗ, защото придава завършеност на идеята за развитието на индустриалните зони. Доверихме се на „БМФ Порт Бургас“, тъй като това е компания с опит в осъществяването на големи проекти“, изтъква д-р Антоанета Барес, изпълнителен директор на НКИЗ.
Според нея този проект е поредното доказателство, че добрите идеи се осъществяват, когато дойде точното време за точните хора на точното място. Затова за много кратко време екипът е реализирал своите виждания за първокласен достъп до мултимодален транспорт.
Най-после София има пристанище“, беше краткият коментар на един от гостите, партньор от логистичния бранш.
Новооткритият мултимодален терминал е първият етап от инвестиционните намерения на „БМФ Порт Бургас“. В зависимост от развитието и нуждите на логистичния пазар ще се прецени какви да са следващите стъпки – дали открити или закрити да са складовите площи на територията на Индустриалния парк „Божурище“.