Масово се търсят автомобили “втора употреба”. Това отчитат автокъщите у нас. Но вносът на стари автомобили се оказва замрял, което е довело до почти двойно по-високи цени в сравнение с миналата година по същото време.
Коли “втора ръка” почти липсват. В момента се изчерпват запасите от внесените в началото на годината в страната. Избор няма, а цените буквално са двойни.
“Истината е, че просто няма внос. Няма автомобили в България. Сега, ако отидеш да си поръчаш нов автомобил в представителство, ти казват поне 6-7 месеца, след тези се оказват още 6-7. За една кола чакат 5 души и горе-долу се връщаме като преди 89-та – може да се чака няколко години. От производителите дойде първата стъпка, че няма производство. Всъщност автомобилите са произведени, завършени, но техните компютри, техните мозъци ги няма, тъй като най-вероятно се произвеждат там по Япония, по Китай. Пазарът – вторичният се свива, защото когато не купуваме нови автомобили, не продаваме старите. Старите няма как да вървят към нашия пазар. В България знаем, че ние изкупуваме дето се казва доста крайния автомобил. Автомобилите, които са крайни в хранителната верига”, казва автомобилният експерт Филип Лазаров пред БНТ.
Според заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България ситуацията става все по-тревожна.
“Хората искат да купят автомобили, но няма предлагане. Аз имах преди 3 месеца 60 автомобила, в момента имам 17 и няма какво да купя”, казва Любомир Доросиев -заместник-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България.
Преди един търговец, влизайки в едно представителство, можеше да избира между 30-40 автомобила, които са на прилични километри и на добра цена и може да купи, допълва той.
“В момента, влизайки в едно представителство, няма нищо или ако има нещо – е завишено поне с 30% до 50%, защото има огромно търсене не само от българи, но и от руските републики, Полша, от Румъния. Ето как стоят нещата драстично – това е автомобил, който е внесен преди около 4 месеца, аз съм му завишил с около 1000 лева цената, защото сега и да искам да го купя аз, не мога да го купя на тази цена и ето един автомобил, който е нов внос, той е дошъл онзи ден”, казва още Любомир Доросиев.
По думите на Лазаров един от най-търсените класове автомобили в България – това са между 5 000 лв. и 15 000 лв., дори между 5 000 лв. и 10 000 лв. Всички хора искат малолитражни бензинови коли, заради нормите. В същото време се оказва, че искат и автоматик, но това са най-търсените и в момента кола между 5 000 и 10 000 лева автоматик, бензинова, с 5 врати, малка е почти невъзможно да се намери.
“Не се гледа, просто стоката, която изпадне, не я пропускат хората, просто ако не я купи той, ще я купи следващият. В малките населени места автомобилът е средство за придвижване. Хората купуват каквото и да е до 5000 лева, които аз мисля, че вече не се внасят толкова много в България, защото маржът на печалбата е много скъсен. От един такъв автомобил един търговец може да получи от порядъка на 200-300 до 500 лева, то не си заслужава”, коментира още зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България.