В рамките на пилотен проект Община Варна ще постави на централната пешеходна улица 10 иновативни кошчета за битови отпадъци с вградена преса и соларно захранване. Кошчетата са с вместимост 120 литра и с помощта на вградената преса ще се намалява обемът на битовия отпадък вътре в съда 10 пъти. Автономното захранване работи пълноценно до 48 часа и така може да се намали кратността на събирането на пресования отпадък, следователно – и сумата за сметосъбиране. Новите кошчета ще бъдат разположени в зони с видеонаблюдение, за да се предотврати тяхното повреждане от вандалски набези. Ако пилотният проект покаже добър резултат, общината ще замести съществуващите с иновативни кошчета.
За нововъведението съобщи заместник-кметът по екологията Христо Рафаилов на пресконференция във връзка с мерките, които Община Варна предприема за подобряване чистотата на града. На нея беше представен и новият директор на дирекция “Екология и опазване на околната среда” Петко Попов.
До средата на септември ще заработи първата площадка за едрогабаритни отпадъци (ЕГО), а до края на годината – и втора площадка, на които гражданите ще могат да си изхвърлят безплатно едрите отпадъци, а не в близост до контейнерите за битов боклук, което и без това е забранено.
Община Варна, от началото на годината до този момент, е наложила санкции на физически лица и фирми в размер на 112 хил. лв., а за същия период на миналата година сумата е била 71 хил. лв.
Увеличени са актовете на физически (от 34 бр. на 47 бр. ) и юридически лица (от 49 бр. на 61 бр.), както и глобите с фиш – от 8 бр. за миналата година на 215 бр. за настоящата. Тези цифри са резултат на силно завишаване на контролната дейност на Общината, подчерта заместник-кметът Христо Рафаилов, който призова гражданите и фирмите да пазят чисто и да хвърлят боклука в контейнерите, а не около тях и на околните площи.
По думите му, рекорден ръст от 300 000 лв. бележат и наложените глоби на сметопочистващата фирма в града за последния месец. От началото на годината удържаните суми за неизпълнение на договорените дейности е в размер на 690 148 лв. – четири пъти повече от наложените санкции за фирмата през 2023 г. Удържаните месечни плащания влизат в бюджета на общината, допълни Рафаилов, а фирмата не ги обжалва.
Следим стриктно за спазване на графиците, кратностите, миенето на улиците, чистотата на пешеходните зони и спазването на техническата и кадрова обезпеченост на фирмата според параметрите, заложени в договора, посочи още заместник-кметът. Той каза още, че битката за чистотата ще включи и информационна кампания, още санкции, ново дигитално приложение за управление на сигналите, което беше демонстрирано, и още повече проверки от инспекторите на общината.
За два месеца фирмата е проверявана три пъти за състоянието на сметоизвозващата техника. По думите на Рафаилов една от причините камионите тип НОРД да се повреждат и от тях да изтича инфилтрат е изхвърлянето в съдовете за смесен битов отпадък на строителни материали, които пробиват пода на камионите и повреждат механиката. Той отново подчерта, че е абсолютно забранено изхвърлянето на строителен отпадък в общите съдове и в съдовете за разделно сметосъбиране. Скоро се очаква да започне машинно миене на контейнерите, стана ясно по време на срещата с медиите. Това ще става със специален камион, в който съдовете се мият, а не чрез пръскане с водоструйка, което Рафаилов определи като „козметично“ и незадоволително.
Рафаилов обясни, че екипът му прави обстоен анализ на възможните варианти за формиране на такса смет, която, по закон, трябва да се приложи във всички общини от 2025 г. Работна група обследва методологиите в другите градове, а избраната за Варна ще се подложи на публично обсъждане.
Според данните на заместник-кмета общината е с добри позиции по отношение на оползотворяване на отпадъка – 30 % се депонира в завода в с. Езерово, а около 70 % се оползотворява.
За подземните контейнери за боклук Рафаилов обясни, че вече в новите инвестиционни проекти за улиците ще се правят и подземните бункери за контейнерите за отпадък, но поради високи нива на подпочвените води в цели райони на Варна, като напр. около ЖП-Гарата, такива подземни контейнери не може да има.