Възможността за изграждане на високоскоростна железопътна инфраструктура чрез концесия беше тема на разговор на среща между екипа на Националното сдружение на общините (НСОРБ), представители на местната власт и ръководството на проектантска фирма Лардж Инфрастръкчър Проджектс ООД.
Целта на срещата беше представяне на проекта „Високоскоростна железопътна магистрала София – Варна с разклонение към Русе/Букурещ, като част от високоскоростната артерия Атина – София – Букурещ”, разработен от фирмата, както и предизвикателствата при установяване на публично-частно партньорство за реализиране на големи инфраструктурни проекти в страната. От страна на НСОРБ участие взеха изпълнителният директор Силвия Георгиева, кметът на Ботевград Иван Гавалюгов, представител на Разград и експерти от екипа на Сдружението.
Управителят на Лардж Инфрастръкчър Проджектс ООД инж. Румен Марков презентира дейността на фирмата и акцентира върху ползите от високоскоростната жп мрежа: намаляване на въглеродния отпечатък, бързо придвижване на пътници и товари в и извън страната, както и положителния икономически ефект за районите с намаляващи демографски показатели. Високоскоростните жп линии позволяват движение със скорост над 300 км/ч, с което се заместват полетите на къси разстояния, намаляват се въглеродните емисии и шумовото замърсяване от летищата.
Инж. Марков заяви, че проектът предвижда по жп магистралата да се движат високоскоростни пътнически, лекотоварни и товарни влакове. Времето за пътуване от Централна гара София до Варна е 2 часа, София – Солун ще бъде 1 час и 30 минути, а до Букурещ – 2 часа и 15 минути. Заложено е и обособяването на Ботевград като мултимодален център с потенциал за изграждане на икономическа зона, поради близостта със столицата.
Проектът се предвижда да бъде реализиран чрез публично-частно партньорство и по-конкретно чрез концесия за строителство и дългосрочна експлоатация по схемата DFBOT (Design, Finance, Build, Operate, Transfer – проектиране, финансиране, изграждане, експлоатация и прехвърляне на държавата). Графикът за развитие на проекта предвижда завършване на строителството и въвеждане в експлоатация през 2029 година.
“Едва ли има някой представител на местната власт, който би лишил съгражданите си от тази възможност и би отказал на територията на общината да се реализира такова решение”, заяви кметът на Ботевград Иван Гавалюгов и допълни, че проектът има много подробно прединвестиционно проучване и поставя въпроса за залягането на такъв тип мащабна и модерна инфраструктура в държавната политика.
Кметът обърна внимание, че основният въпрос не е коя фирма ще предложи и изпълни заданието – местните власти няма как да се ангажират с оценка на предложения проект. Важно е какви са плановете и намеренията на държавата в дългосрочен мащаб – формиране на национални политики по темата, както и решение може ли проектът да се осъществи чрез публично-частно партньорство.
“Ако искаме нещо реалистично да се случи в обозримо бъдеще, трябва амбиция. Кметовете може да са малката прашинка, която да допринесе за задействането на големи промени”, допълни Иван Гавалюгов.
Изпълнителният директор на НСОРБ коментира, че екипът на Сдружението адмирира всяко усилие за реализиране на мащабни проекти в полза на гражданите, идващо от частния сектор. Относно установяването на публично-частни партньорства, тя заяви, че поради комплекс от фактори – неразбиране на философията на процеса, липса на ясни законови норми, грешно структурирана нормативна уредба и обществената подозрителност, концесиите все още не намират поддръжници в България.
Тя даде пример с други европейски страни, където държавата осигурява финансиране на непазарната част от инвестицията, а концесионерите не се избират на база най-голям дивидент за държавата. Например в район Венето (Североизточна Италия), концесионер е получил средства, с които да реализира бизнес плана си за построяване на болница и обезпечаване на висококачествена здравна услуга на гражданите.
Силвия Георгиева увери участниците в срещата, че ако изграждането на високоскоростна железопътна магистрала бъде припознато като политика от българското правителство, НСОРБ ще направи всичко възможно да организира работата на общините по трасето.