Всеки втори учител е готов за ефективна национална стачка, ако няма увеличение на работната заплата. Това показва проучване на синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”. То откроява 12 важни приоритета в системата, които преподавателите поставят като задачи пред новия образователен министър.
Поради липсата на бюджет немалка част от учителите по места останаха без бонуси за 24 май. В момента училищата работят ежемесечно с 1/12 от миналогодишния си бюджет, нямат яснота относно размера на тазгодишния и повечето от тях не смеят да дават допълнително каквито и да било възнаграждения.
69.2% от учителите очакват увеличение с 30% на заплатата си, показва изследването на “Образование”. 26 на сто от тях – с 20%.
Като задача номер 1 повечето от тях поставят промяната на учебните планове и програми, както и замяната им с нови, освободени от големия обем и по-близки до учениците. И макар че бяха направени още преди месеци допитвания до учители, ученици и родители какво в програмите да се промени, след което информацията трябваше да се анализира и работни групи в МОН да излязат с конкретни предложения, и до днес това не се е случило.
Втората непосредствена задача пред новия министър следва да е незабавни промени в училищния закон на база на досегашния анализ на синдикати и работодатели. Учители настояват още за стратегия на финансиране на образованието с 6% от БВП, въвеждане на компенсаторни механизми за запазване от професионален стрес и прегаряне на учители и директори.
Преподаватели искат и действащи санкции към ученици, които МОН и РУО да спрат да оспорват или отменят, и незабавно спиране на политическото толериране на родителите, като последните се включат във възпитателния процес със задължения и права.