Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
понеделник, 23 май, 2022
  • Вход
  • Регистрация
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на месеца
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на месеца
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Начало » Всеки трети ученик не е учил онлайн

Всеки трети ученик не е учил онлайн

Нина Александрова от Нина Александрова
юли 23, 2021
в Образование от A до #
Време за четене: ~ 1 мин.
23 0
0
Снимка: Pixabay

Снимка: Pixabay

27
СПОДЕЛЯНИЯ
335
ПРЕГЛЕДА
Сподели във Facebook

Дистанционното обучение задълбочи неравенствата в образованието на децата, доведе до прегаряне на учителите и заплашва да увеличи дела на отпадащите ученици. Това са част от изводите от анализа на МОН за ефекта от електронното обучение, което наложи пандемията от ковид. Сред тях е и категоричната необходимост да се гарантира максимално дълго присъственото обучение през следващата учебна година.

Ножицата между учениците се разтваря

Ножицата между учениците се разтваря от липсата на достатъчно устройства и на интернет, както и на възрастен в семейството, който да помага в електронното обучeние. В по-малко от половината от училищата в големите градове (43.5%) всички деца имат достъп до интернет. В селата този процент се срива на 12.5%.

Неравният достъп до дистанционно обучение се потвърждава и при сравнението на различните типове училища – всеки пети ученик в професионалните гимназии няма достъп до електронни устройства и интернет, а в тези институции се обучават около 50% от гимназистите. Над половината от родителите признават, че нямат или имат недостатъчни умения да помагат на децата си при електронното обучение, което влияе негативно особено при по-малките.

Така големите неравенства между ученици, чиито семейства разполагат с техника и имат умения да работят с нея, и такива без достъп до устройства и интернет, се задълбочават. Към средата на юли т.г. 43 хил. ученици все още не разполагат с устройство, а 34 хил. деца нямат интернет. В началото на предстоящата учебна година потребностите ще се актуализират.

Последиците

Според 40% от учителите и близо 60% от директорите знанията на учениците са се влошили по време на дистанционното обучение. Освен от затруднения електронен достъп, това до голяма степен е следствие от понижената мотивация и ангажираност на учениците. Самооценката на децата съвпада с наблюденията на техните преподаватели. Данните ясно показват сериозно влошаване на ангажираността сред всички групи ученици. Понижената ангажираност логично води до повече отсъствия.

Всеки втори учител казва, че част от учениците често не са присъствали докрай в онлайн часовете, а всеки трети е имал редовно отсъстващи ученици. Проблемът е сериозен в малките градове и в селата – там във всяко пето училище редовно присъстват в онлайн часовете под 60% от учениците. Според данните на дигиталната платформа shkolo.bg, която поддържа електронните дневници на 1700 училища, неизвинените отсъствия са със 70% повече спрямо предходната година.

Рискове

Неприсъственото обучение увеличи риска от преждевременно отпадане на децата от образователната система. Без живия контакт с учителите учениците от уязвими групи не само губят мотивация и ангажираност и изостават с учебния материал, но и отвикват да учат и да общуват. Поради тези причини те са застрашени да не се върнат в училище. Ако от 2018 г. до 2020 г. средният процент на децата, обхванати от образователната система, се повишава с около 0.4% годишно, то през 2021 г. остава непроменен – необхванатите са средно 5% от децата между 5 и 16-годишна възраст.

Ако не бъдат предприети мерки за ревизиране на Механизма за обхват, се очаква влошаване на този показател през следващите години. Най-висок е процентът на децата извън образование в областите Шумен, Сливен и Хасково.

Учителите

Дистанционното обучение е повлияло негативно и върху учителите. Анализът показва по голямо напрежение сред тях и високи нива на професионално прегаряне. За обострянето на този проблем допринася и усещането на голяма част от преподавателите, че имат нужда от новиумения как да ангажират учениците от разстояние. Над 40% от педагогическите специалисти заявяват, че се затрудняват при онлайн преподаване на често отсъстващите и неангажирани деца.

Необходимото

Анализът на резултатите от обучението от разстояние в електронна среда води до категоричен извод: необходимо е да се гарантира максимално дълго присъственото обучение през следващата учебна година. В същото време се прави необходимото за осигуряване на подобри условия за провеждане на обучение от дистанция, ако това се наложи. На първо място е задоволяването на потребностите от електронни устройства и интернет връзка.

Едновременно с това е необходима подкрепа за наваксване на пропуските на учениците. Фокусът трябва да е върху децата от уязвимите групи – от семейства с нисък образователен и социално-икономически статус, от селски райони и тези със затруднения с учебния материал. Затова инвестициите в дейности в подкрепа на учениците с пропуски да са сред първите, които ще бъдат направени по новата европейска програма „Образование” 2021-2027.

Последвайте ни и в
Google Новини
Тагове: Водещи новиниинтернетобразованиеонлайнтопученициучители
Предишна Статия

Тютюнева изложба от Горнооряховския музей гостува на Велики Преслав

Следваща Статия

Викат Кацаров в парламента за детската болница

Свързани Статии

Денков: Ще има тържества за първолаците
Образование от A до #

Министър Денков: Нашата учебна година е най-къса в сравнение с всички останали в ЕС

май 22, 2022
1.6k
Чистка на регионални началници в образованието
Образование от A до #

Пуснаха отговорите от втората матура

май 20, 2022
1.3k
Четвъртокласниците се борят с 25 задачи по математика за час
Образование от A до #

Родители vs. матурите: Не сме спали, за да стигнем навреме в училището

май 20, 2022
586
Снимката е илюстративна
Образование от A до #

МОН обяви теми от втората матура, резултатите – в началото на юни

май 20, 2022
1.7k
Снимката е илюстративна.
Образование от A до #

МОН призна: Имаше хакерска атака преди матурата по БЕЛ

май 20, 2022
1.6k
Излязоха резултатите на десетокласниците по БЕЛ
Образование от A до #

Втора матура за зрелостниците, пишат върху вариант 1

май 20, 2022
1.7k
Следваща Статия
Мария Капон: Народният представител трябва да е човек с гръбнак

Викат Кацаров в парламента за детската болница

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Планирате ли лятна почивка?

Реклама

Последни новини

17 невероятни факта за човешкия мозък

17 невероятни факта за човешкия мозък

май 22, 2022
Помощ и за битовите потребители на природен газ

Имаме достатъчно енергиен ресурс, за да не поскъпнат сериозно ток и парно

май 22, 2022

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Kmeta.bg

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2022 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на месеца

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола? Регистрирай се

Създаване на нов акаунт!

или

Попълнете формулярите по-долу, за да се регистрирате

Всички полета са задължителни. Вход

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist