НСОРБ разгледа проблема, възникнал в редица общини във връзка с разпределението на субсидиите и средствата за компенсации в обществения транспорт. Все повече изпитват затруднения да намерят или задържат превозвачите по т.нар. нерентабилни линии. Възлагането на обществен превоз става чрез обществена поръчка или с концесия. Тромавите процедури по реда на ЗОП и на Закона за концесиите доведоха до това, че на много места все още се прилага т.нар. спешна мярка, която е допустима за не повече от две години. Ще се търсят възможности, чрез промяна в Закона за автомобилните превози и ЗОП, да бъдат гарантирани конкурентност и прозрачност, но в същото време да бъде въведен облекчен ред за възлагане на обществения превоз на пътници по част от междуселищните маршрути.
“След девет срещи с четирима министри вече има известно разбиране, че е трудно да бъде осигурен гарантиран превоз по нерентабилните линии”, сподели кметът на Карлово Емил Кабаиванов. Според него е необходимо средствата за субсидиране на обществения транспорт да бъдат диференцирани – за вътрешноградски линии и за междуселищни превози, както и да не бъдат определяни на брой жители, а на километър пробег. Сегашните критерии за разпределение на средствата поставят в неизгодно положение средните и малките общини и създават условия за изолация на слабо населени места.
По отношение на нормативната уредба в сектора има консенсус за необходимостта от ясно дефиниране на начина за определяне на нерентабилните автобусни линии във вътрешноградския транспорт и по-прецизно определяне на планинските и други райони и на начина за субсидиране на превозите там.
Ресурсът за компенсиране на картите за обществен транспорт бе удвоен в края на 2022 г. Създава се, обаче, противоречива практика на общините при разпределяне на средствата. Държавните финансови инспектори и общините тълкуват по различен начин периода, за който са предоставени средствата за компенсации. Според указанията на МТС той е за съответната календарна година, а според АДФИ – само за периода след публикуване на ПМС.
През последните години проверките на Агенцията в тази област се увеличават значително, като за 2022 г. от всички инспекции в общините – 65 общини са проверявани за субсидиите и компенсациите. Установени са 259 нарушения като са съставени общо 205 акта за административни нарушения. Средствата, които общини трябва да възстановят на държавния бюджет са значителни. Пред риска финансовата инспекция да установи неправилни действия при разпределението на субсидии и компенсации, не са малко общините, които изобщо не пристъпват към разпределение на отпуснатите средства между превозвачите и ги връщат в държавния бюджет. Като резултат част от превозвачите преустановяват извършването на услугата, а при последващи обществени поръчки не се явяват кандидати.
НСОРБ ще продължи усилията да бъде намерен формат за координация между различните институции и еднакво прилагане на нормативните актове. В тази връзка УС възложи на председателя си да информира Министерството на финансите и Министерството на транспорта и съобщенията за проблемите, които срещат в своята практика общините и да поиска насрочване на съвместна среща за изясняване на проблема.