Стара Загора е първата община в България, която ще е част от едногодишен експеримент на Европейския център за транспортни политики за наблюдение от функционалните предимства на „зелената мигаща светлина” на светофарните уредби по кръстовищата. Това обяви ресорният зам.-кмет на общината Радостин Танев, който заедно с Диана Русинова – председател на УС на Европейски център за транспортни политики, проведе работна среща с представители на различни институции, които имат отношение по темата.
„Резултатите, които получихме при едномесечното ни наблюдение в София, са категорични – при наличието на „мигащо зелено” нарушителите, преминаващи на червен светофар, намалят с 800 броя за 15 дни”, посочи Русинова. „Направено бе и проучване за скоростта, което показа, че при мигащата зелена светлина – тя също спада драстично”, допълни тя. От думите ѝ стана ясно още, че след обследването на ползите от този вид сигнализация, ще се премине към предложение за законодателни промени в тази посока. Целта е превенция на пътния травматизъм, подобряване на трафика, както и на въздуха.
„Поетапно ще въведем светлинната сигнализация, за да има време хората да свикнат. Започваме тази събота – 11 март, с първото кръстовище при бул. „Цар Симеон Велики” и ул. „Димчо Стаев”. Продължаваме там, където в момента Вик не работят по мащабния си проект за подмяна на мрежата си. Подобният експеримент, проведен в столицата за 30 дни – само в едната посока на движение, отчита облекчаване на трафика, както и намаляване на вредните емисии от автомобилите, към това се стремим и тук”, даде подробности ресорният зам.-кмет на Стара Загора Радостин Танев. Той допълни, че на всички входове на града ще бъдат поставени табели, информиращи водачите, че светофарите в града работят с „мигаща зелена светлина”.
По време на посещението на Диана Русинова и двама от експертите на ЕЦТП бе извършена съвместната инспекция на един от участъците в града, създаващ предпоставка за конфликтни ситуации между пешеходци и шофьори – кръстовището на булевардите „Цар Симеон Велики” и „Крайречен”. „Вижда се, че водачите не спазват ограничението от 30 км/ч и карат твърде бързо, което създава предпоставки за пътни инциденти”, констатира Русинова. Тя посочи, че дори при изпълнени изцяло нормативни уредби, отново е възможна появата на пътни инциденти, затова се вземат под внимание допълнителни мерки за превенция.
„Проверките, които правим тук, а и сигналите, които получаваме за конкретното кръстовище, са за висока скорост, а има голям брой пешеходци и трябва да мислим за безопасността им. Преди пешеходните пътеки, спрямо изискванията, ще бъдат поставени изкуствени неравности”, допълни Танев.
От Европейския център за транспортни политики препоръчаха още и допълнително обозначаване на знаците с искрящ жълто-зелен фон. От думите на експертите стана ясно още, че Стара Загора е един от градовете с най-малко сигнали, свързани с пътната безопасност. „Ще наблюдаваме мерките и тяхната ефективност и ще направим пълен мониторинг, а ако се наложи – ще дадем и допълнителни насоки”, обобщи ситуацията с кръстовището на двата булеварда Русинова.