ГКПП “Рудозем-Ксанти” може да бъде отворен най-рано в края на септември 2023 г. Това стана ясно след визита на областния управител на Смолян Стефан Сабрутев в Гърция. Той провери напредъка на строителството на пътния участък Димарио до границата с България при ГКПП „Рудозем-Ксанти“. Заедно с него бе и ръководителят на проекта за изграждане на ГКПП „Рудозем-Ксанти“ инж. Момчил Караиванов, съобщават от областната управа в Смолян.
Освен стратегията за завършването на пътния участък до българската граница, са били дискутирани реконструкцията на отсечката Меливия-Димарио – по вертикалната ос Ксанти – ГКПП „Рудозем-Ксанти“, възможностите да преминаване и трафик на новата пътна връзка Ксанти – Смолян, както и по-нататъшно сътрудничество в рамките на нови програми за периода на финансиране 2021-2027 г. за подобряване на останалите пътни участъци по оста Ксанти – Смолян – Пловдив.
Стефан Сабрутев проведе срещи в Солун с представителите на ЕГНАТИЯ ОДОС, а в Комотини – с областния управител на Периферия Източна Македония и Тракия Христос Метиос. Сабрутев направи също обход на строителния обект в участъка Димарио – ГКПП „Рудозем-Ксанти“ /GR/BG Граница/, където се срещна с ръководителя на обекта и строителни специалисти.
На срещата в ЕГНАТИЯ ОДОС-Солун, Стефан Сабрутев бе приветстван от Константинос Кутсукос – изпълнителен директор на гръцката пътна агенция. От страна на ЕГНАТИЯ ОДОС участваха още директорът на европейските фондове г-жа Папатанасиоу, ръководителят на строителството на участъка Димарио – ГКПП „Рудозем-Ксанти“ Ставрос Цакис, ръководителят на конструкторите на участъка Димарио – ГКПП „Рудозем-Ксанти“, ръководителят и консултанти на проекта за участъка Димарио – ГКПП „Рудозем-Ксанти“ Авгерини Томаиду.
От страна на Управляващия орган на програма ИНТЕРРЕГ Гърция-България 2014-2020 участваха г-н Папатанасио, г-н Лацис и г-жа Галина Георгиева –наблюдаващ проекта от страна на програмата ИНТЕРРЕГ Гърция-България 2014-2020.
На срещата в Солун са били изяснени фактите за реалното състояние на строителството на пътя до границата с България при ГКПП “Рудозем“.
„За съжаление за пореден път ще се удължи срока поради възникнали по време на строителството непредвидени строителни дейности – а именно, две новообразували се свлачища, едното от които в близост до българската граница. Това налага да се проведат нови процедури за избор на изпълнител за съответните два участъка, които ще удължат срока”, коментира Сабрутев.

“След като се запознах и на място с напредъка по изграждането на пътната отсечка до границата, трябва да кажа съвсем ясно, че в най-добрия случай пътят ще готов най-рано през септември 2023 г. , а най-вероятно и в края на 2023 г. Тогава ще заработи и ГКПП „Рудозем-Ксанти“, през който ще бъде възможно преминаването на МПС до 3,5 т. На обекта се работи усилено. До 3 месеца предстои да бъде завършена и асфалтирана отсечката до 5-и километър от Димарио, в посока границата с България. Сега се работи по двата тунела и виадукта по трасето. Но тези свлачищни процеси, за които са необходими допълнителни интервенции за отстраняване, обвързани с процедури и срокове, ще забавят процеса във времето“, допълни областният управител на Смолян.
Основната тема на работната среща, която Стефан Сабрутев проведе с Префекта на Източна Македония и Тракия Христос Метиос, бе изграждането на пътя до граничния пункт ГКПП „Рудозем-Ксанти“, реконструкцията на отсечката Меливия-Димарио и останалите участъци от трасето, водещо до ГКПП“Рудозем-Ксанти“. Областният управител на Смолян настоя за ускоряване на процесите и за по-бързото отваряне на ГКПП “Рудозем-Ксанти“, който е от изключително значение за развитие на трансграничния регион.
Метиос декларира категоричното си желание за по-бързото отваряне на пункта. За отсечката Меливия-Димарио има осигурено финансиране и в момента е обявена процедура за избор на изпълнител. Областният управител на Периферия ИМТ е поел ангажимент за осигуряване на необходимите средства и за останалите участъци-Меливия-Ехинос, Ехинос-Сминти и Сминти-Ксанти.
По думите на Стефан Сабрутев, движението на тежкотоварните автомобили до 40 тона може да стане едва през 2028 г.