Значимите теми за обществото ни могат да се откроят чрез думите, които са оставили отпечатък върху нас. Точно тях ще търсим за четвърти пореден път в “Думи на годината с Как се пише?”. Във фокуса на широкообхватното проучване е анализът на обществените нагласи и процеси през изминалата година.
Кампанията се провежда онлайн и дава възможност на всеки от нас да се включи в нея. В периода от 6 до 10 януари предложенията се събират на страниците на платформата за грамотност във Facebook, в Threads и в X (участвайте тук: https://www.facebook.com/kaksepishe). След това жури, съставено от специалисти с дългогодишни наблюдения на обществените процеси, ще избере десетте най-запомнящи се думи и изрази. Финалното гласуване за излъчване на първите три ще се проведе чрез анкета на сайта “Как се пише?” между 13 и 18 януари.
“Добре е да се чуе гласът на хората – особено в тези турбулентни времена”, смятат организаторите на вече традиционната инициатива – д-р Павлина Върбанова, създателка на “Как се пише?”, и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка. Те допълват, че и в геополитически план, и у нас хората са силно разединени и търсенето на път едни към други става от първостепенна важност за запазването на възможността да живеем в общност.
Ето защо осмислянето на събитията през изминалата година е стъпка към общ разговор за това какво е важно за нас и как да продължим. “Вече трета година сме в политическа криза и нестабилността ни се отразява все по-силно. Трябва да потърсим допирните си точки, а не да настояваме на разделителните си линии”, казват още те. По думите им е важно и новите поколения да се включат в този диалог и да поемат своята отговорност за изборите, които правим като общество.
Посланията, които отправят медиите, също са ключов фактор за това накъде е насочен погледът на обществото. Поради тази причина “Думи на годината с Как се пише?” отново включва анализ на медийното съдържание на български език.
Борбата с дезинформацията пак е в центъра на вниманието на кампанията заради необходимостта от повишаване на осведомеността ни как да разпознаваме подвеждащата информация. Организаторите обръщат внимание, че с развитието на технологиите се увеличават методите за пропаганда, манипулация и подвеждане на аудиторията, и си поставят за цел да допринесат за противодействието срещу тези явления.