Измерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците се планира да се проведе на 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни устройства. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Това няма да е външно оценяване и за да не се създава стрес у учениците, резултатите при желание от страна на ученика и по преценка на учителя ще се вписват вместо текуща оценка от входно ниво.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания. Също така ще се постави и фокус върху ключови за международното изследване PISA 2025 теми, свързани с енергия, зелена енергия, парников ефект, озонова дупка, рециклиране, и учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.
Наред с това МОН ще продължи усилията си за въвеждане на повече практически задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания.
По време на заседанието на Отрасловия съвет бяха представени данни за началото на новата учебна година. Всички училища и детски градини да подсигурени с учебни комплекти. За началото на учебната 2024/2025 година на образователните институции са доставени над 9 500 000 броя познавателни книжки, учебници, учебни комплекти и учебни помагала, които са безплатни за децата. За тях бяха отпуснати 122 млн. лв, като за първи път бяха включени и над 300 000 ученици от 8. до 12. клас.
Беше отчетено също, че към 15 септември системата на предучилищното и училищното образование е обезпечена с педагогически специалисти. Няма постъпила информация за недостиг на учители, като и в момента тече процесът по заемане на работни места.
По данни подадени от регионалните управления на образованието общо за страната свободните места са 0,3 % от всички учителски позиции. От общия брой на педагогически специалисти на възраст до 35 години включително е 13 889, което е 15%.