Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
сряда, 16 юли, 2025
  • Вход
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2024
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2024
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Добавената стойност на училищата

Нина Александрова от Нина Александрова
септември 29, 2023
в Гледна точка
Време за четене: ~ 1 мин.
52 1
0
Снимка: Pixabay

Снимка: Pixabay

60
СПОДЕЛЯНИЯ
Сподели във Facebook

Често говорим за оценка на качеството на образованието и обвързването му с резултатите на училищата, но как точно да стане това? Съществуват различни варианти, които дават възможност за подобна оценка – някои по-добри и приемливи от други, но общото в подхода към този проблем е да се създаде такава система за оценка, която не изкривява поведението на участниците в нея и която стимулира училищата да подобряват представянето на своите ученици, без да изключва ученици и без да наказва едни за сметка на други.

Наблюдението на резултатите от изпити – например зрелостните изпити след края на завършване на средното образованиеq дава обща представа в кои училища учениците са постигнали по-високи оценки и са получили относително по-добро образование. “За съжаление обаче използването само на оценките от изпитите не дава отговор на въпроса дали именно конкретното училище е допринесло за тях”, констатира Петя Георгиева от Института за пазарна икономика. И добавя: “Ами ако учениците просто са били предварително подбрани и по-“умни”? Ами ако семействата им са с по-високи доходи и възможности за допълнително обучение? Ами ако училищата са разположени в населени места с ограничен достъп до образователни ресурси? Ами ако в него са записани само момчета?”

Всички тези фактори оказват влияние върху образователните резултати без обаче да зависят от дейността на училищата (или поне не в краткосрочен план). Следователно показаните от учениците резултати на изпитите не могат изцяло да се обяснят с усилията на училището да ги подготви и обучи. Това означава и че няма да е справедливо да се награждават училища единствено на база на постиженията на изпитите, без да се опитаме да изчистим влиянието на странични обективни фактори извън контрола на отделното учебно заведение.

Приносът на учителя и на училището към постиженията на учениците

Изключването на влиянието на тези фактори обаче не е съвсем тривиална задача. Тук в помощ идват така наречените методи за оценка на образователната добавена стойност. Те позволяват да се пресметне какъв е приносът на учителя и на училището към постиженията на учениците.  Добавената стойност на един учител или едно училище се извежда чрез измерването на резултатите на едни и същи ученици в две различни времеви точки и представлява отклонението в резултатите на тези ученици спрямо оценка на средните резултати на сходна по различни характеристики категория.

“С други думи, ако вземем например резултатите на ученик в топ училище в София, произхождащ от семейство с ниски доходи, в чийто дом има по-малко от 10 книги и ги сравним със средните резултати на подобна категория ученици, ще установим дали той е постигнал по-висок или по-нисък резултат от това, което всички останали ученици с подобни базови характеристики са постигнали – именно тази разлика показва добавената стойност в обучението на този ученик”, коментира още Петя Георгиева.

Усредняването на тези отклонения за цяла група ученици пък ще покаже средната добавена стойност на училището. По-техническото описание на добавената стойност стъпва върху регресионен модел – той отчита очакваните и реалните постижения на ученика, като коригира постиженията за различни фактори, имащи влияние върху образователните резултати.

На този етап моделите на добавената стойност се използват в отделни училища и региони в някои държави в света с аналитични цели, но не и масово с цел определяне на публичното финансиране (дори частично) на училищата. Някои от причините са, че прилагането им изисква значително количество информация, аналитичен капацитет, качествени тестове, административно усилие и обществено съгласие за прилагането им.

В България тази тема не е съвсем нова. Още през 2013 година Министерството на образованието и науката инициира изследване на възможностите на прилагане на моделите за оценка на добавената стойност в образованието. Ако трябва да обобщим препоръките на Световна банка, извършила изследването, България ще трябва да извърши корекции в тестовете и скалите за оценяване, за да прилага на практика модел на добавената стойност, отчитащ поне пола на децата и езика, говорен вкъщи.

Ако е налице политическа воля за използване на практика на добавената стойност на училищата, е необходимо да се мисли в посока на:

– Значително разширяване на информационното осигуряване на системите в образованието и събиране на данни за социално-икономически и демографски характеристики на отделните ученици;

– Корекция в тестовете, която да дава възможност за проследяване на резултатите на учениците в различни години на тестване;

– Подготовка на администрацията на министерството и неговите служби за прилагане на моделите – техническа и аналитична; тази подготовка следва да включва и анализ и избор на политика за стимулиране на училища с висока добавена стойност;

– Не на последно място – постигане на обществен консенсус, че такъв тип оценяване е справедливо и полезно за училищата и учениците, за техните родители и в крайна сметка – за обществото.

Тагове: добавена стойностоценкитопученициучилищаучители
Предишна Статия

Въглищните централи ще работят до 2038 година

Следваща Статия

Нови проверки: проблемите с въздуха в Русе продължават

Свързани Статии

Свобода, а не монопол за телемедицината
Гледна точка

Свобода, а не монопол за телемедицината

юли 14, 2025
123
Кой е отговорен за горските пожари
Гледна точка

Кой е отговорен за горските пожари

юли 9, 2025
114
Подкрепа, но и бариери за приемната грижа
Гледна точка

Подкрепа, но и бариери за приемната грижа

юли 8, 2025
112
Вдигането на заплатите привлича нови учители, ред е на сестрите
Гледна точка

Вдигането на заплатите привлича нови учители, ред е на сестрите

юли 7, 2025
129
Над 100 болници у нас ще бъдат оборудвани с модерни дихателни апарати
Гледна точка

Трансформация на общинските болници: реалност и алтернативи

юли 4, 2025
134
Математически таланти по ръба на картата
Гледна точка

Математически таланти по ръба на картата

юли 4, 2025
118
Следваща Статия
35 години от масовия протест за чист въздух в Русе

Нови проверки: проблемите с въздуха в Русе продължават

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Какво искате да се подобри в града, в който живеете?

Реклама

Последни новини

България ще инвестира в сателитна система за защита от пожари и наводнения

България ще инвестира в сателитна система за защита от пожари и наводнения

юли 15, 2025
Един от малкото стабилни ледници в света е в процес на необратим упадък

Един от малкото стабилни ледници в света е в процес на необратим упадък

юли 15, 2025

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Кмета БГ

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2025 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола?

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на годината 2024
  • TOP JOBS