Спорният проектозакон за ВиК е публикуван за повторно обществено обсъждане. Той беше обявен в края на ноември миналата година и в периода на предишното обществено обсъждане са получени 33 становища, а в периода на междуведомственото съгласуване – 17 становища от министерства и други администрации. Остри критики има и от Сдружението на общините.
Направените промени обаче не изменят съществено характера на разпоредбите, така че и с новия вариант на законопроекта се изпълняват следните реформи:
– отделяне на регулирането на ВиК услугите в самостоятелен субект;
– нова структура на цените на ВиК услугите, базирана на гарантиране на минималните разходи за ползване на системите и потребените услуги;
– регламентира се ролята на “Български ВиК холдинг” ЕАД;
– прецизират се ролите и функциите на заинтересованите страни;
– консолидация при стопанисването и експлоатацията на ВиК системите и предоставянето на ВиК услугите.
Разделят страната на 28 територии
За да се осигури ефективно управление и експлоатация на ВиК системите, територията на страната се разделя на 28 обособени територии, които съвпадат с административните области. За всяка от тях управлението се осъществява от асоциация по ВиК, а осигуряването на дейностите и услугите се възлага чрез договор на ВиК оператор. В случаите, в които такова обединение (консолидация) предстои, съответните общини ще бъдат включени в асоциацията по ВиК, общинските активи ще бъдат предоставени за управление на асоциацията и правата на управление ще се упражняват чрез решенията на асоциацията.
Цената на водата
Цената на водата ще се одобрява от специална Комисията за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги. Тя ще е независим специализиран държавен орган, който ще се отчита пред Народното събрание. В нейните правомощия ще е и упражняването на контрол за прилагане на одобрените цени от ВиК операторите, както и налагане на санкции в предвидените от закона случаи.
Ценообразуването ще включва два компонента – достъп до услугите и използвани количества. Запазва се принципът на единна цена на услугите на обособената територия. Специален раздел в законопроекта урежда въпроса със социалната защита на потребителите на ВиК услугите. Уточнено е, че социална поносимост на цената на ВиК услугите е налице, в случаите когато нейната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода за питейно-битови нужди от 2,8 куб. м на едно лице не надхвърля 2,5 на сто от средния месечен доход на домакинство за съответната административна област. Доходът се определя по данни на НСИ на годишна база.
Ясно е регламентирана институционалната рамка на отрасъл ВиК, като са посочени основните органи на управление, уточнени са техните правомощия и сфери на дейност. Политиката в отрасъла се осъществява от министъра на регионалното развитие и благоустройството на национално ниво; от областните управители на ниво административна област и от общинските съвети и кметовете на общини на ниво общини.
Посочени са и възможностите за финансиране на отрасъл ВиК. Извън цените на услугите, това са средства от държавния бюджет, общинските бюджети, от юридическо лице по смисъла на Закона за публичните предприятия, с едноличен собственик на капитала държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройството и средства от Европейските фондове и програми.