„Мета“ планира да спре „Фейсбук“ и „Инстаграм“ в Европа. Причината са регулации, свързани с обмена на данни. Това е записано в годишния доклад на компанията, оглавявана от Марк Зукърбърг и е достатъчно, за да разтревожи собствениците на големи и малки бизнеси, използващи социалните мрежи за реклама и връзка с голям брой от своите клиенти.
„Това би било пагубно за малкия и средния бизнес в България, дори да се случи за няколко дни. В момента, в който спрат рекламите във Фейсбук, секват и текущите им продажби за деня“, обясни Роси Георгиева, която е консултант по онлайн брандинг и специалист по Фейсбук реклама.
В другите държави има повече социални мрежи, които биха помогнали да се запълни тази дупка, обясни тя.
„В България хората използват най – много Фейсбук и Инстаграм. Тези от по – зрялата възраст, които искат да се информират, да дискутират, да се обогатяват и да учат, често го правят чрез Фейсбук. Той е и основна мрежа за осъществяване на продажби. Това е най – достъпния начин за реклама, който съществува в момента, въпреки че конкуренцията се увеличи по време на пандемията и доведе до лек скок на цените. Доста хора затвориха физическите си магазини и отвориха онлайн. Този канал продължава да изпреварва дори и рекламата в Гугъл“, поясни Роси Георгиева.
На бизнеса ще му е необходимо време и ресурси, за да се адаптира и преориентира, смята експертът.
„Необходим е период на адаптация, в който служителите да се обучат да работят така добре с други платформи. Ще има доста загуби. По -големите компании, които имат и по – големи бюджети, веднага ще започнат да използват други канали като радио и телевизия“, смята тя.
Ако спирането на Фейсбук и Инстаграм за Европа стане много вероятно, сигурно друга подобна компания ще заеме мястото им.
„Ако няма такъв заместител, много по – продължително време няма да има трафик за медиите и клиенти за бизнеса. Това би повлияло и на личните брандове, на консултантите. В България има много фриленсъри, хора на свободна практика, които разчитат основно на Фейсбук“, поясни тя.
Но все пак предприемачите са адаптивни и намират решения, смята експертът.
„В България вероятно ще се преориентираме към Тик Ток. LinkedIn също би повишил своята популярност, ако спрат Фейсбук и Инстаграм. Ако това се случи, шокът за българския бизнес ще е поне месец“, прогнозира експертът.