Няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно от Украйна през пристанището във Варна. Това заяви председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов. Той определи като “много трудна задача” износа на украинско зърно през Варна. По думите му жп линията през Молдова стига до Констанца и е в окаяно състояние, тоест от Констанца до Варна “всичко трябва да е на камиони”.
“Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари. Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция”, поясни Костадинов пред БНР.
“Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони”, описа ситуацията той, като я нарече “трудна борба”. “Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ”, подчерта Костадин Костадинов. “Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница. Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт”, уточни той.
“Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището”, допърни Костадинов.
“Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно”, коментира и инж. Дойчин Ников, Клъстер “Черноморска икономическа зона”. Като основен проблем той открои наземната логистика до България. “Железопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози”, допълни Ников.
По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано. “Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни”, отбеляза Дойчив Ников. “В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива”, подчерта той.