След ГЕРБ и “Демократична България”, общинските съветници от групата на “БСП за България” внесоха в СОС предложения за промени в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществен градски транспорт, приета с решение от 21 юли миналата година. Сред най-важните промени, искани от социалистите, са запазването на цена от 1,60 лв. на билета, продаван от шофьора, връщането на едномесечната карта за една линия и талона за 10 еднократни пътувания, както и отпадане на глобата за валидация.
“При приемането на Наредбата в икономически план не бяха отчетени и съобразени финансови отстъпки, дадени с отделни транспортни документи, които във времето засилиха предпочитанията на гражданите на столицата към тях”, смятат съветниците от БСП.
Така например, картата за една линия с цена 23 лева за месец, която освен удобна, поради възможностите за ползване и на други превозни средства в общите участъци на мрежата, стана предпочитана и поради заложения по-голям процент отстъпка. Същото се отнася и за картата за метро, с цена от 35 лева. За по-редките и случайни пътувания талонът за 10 еднократни пътувания за един пътник също се наложи като добро решение. Не беше отчетено в достатъчна степен и че новите технологични решения ще затруднят част от столичани при ползване на масовия обществен транспорт, което заедно с отпадане на дадени привилегии очаквано срещна тяхното масово неодобрение.
Общинските съветници отчитат подкрепата на столичани за въвеждането на електронни превозни документи в обществения транспорт и по-справедливо тарифиране, според времето за пътуване. Същевременно обаче промените в Наредбата намаляват възможността за избор на най-удобните и икономически изгодни превозни документи за отделния пътник, увеличават цената на пътуване, като усложняват системата за сдобиване с билети за пътуване. Особено остри възражения има по задължителното валидиране и съответното допълнителното таксуване с билет от 3 лева, в случай на отсъствие на такава валидация. Това по същество представлява налагане на санкция дори и за граждани, които са си закупили годишни карти за пътуване, тоест те са предплатили за услугата. Санкцията вероятно ще отпадне, тъй като по предложение на председателя на СОС Георги Георгиев в края на февруари това ще бъде подложено на гласуване.
“Въвеждането на времеви билет – “30 плюс” и “60 плюс” не е магическото решение за столичния градски транспорт, както се представя от ЦГМ и ръководството на СО. В много случаи използването на възможността за прекачване зависи от случайността поради нередовните разписания, големите интервали между превозните средства и задръстванията при пътуването. Времевият билет позволява прекачване при съчетаването на по-кратък с дълъг маршрут, но не и на дълъг с по-кратък маршрут, когато дългият маршрут е първи по време. Например, с билет за 30 минути може да се пътува с прекачване от центъра към периферията на града, но от периферията до центъра, в някои случаи и скъпият 60-минутен билет няма да е достатъчен. От село Плана, да вземем за пример, до метростанцията на “Г. М. Димитров” автобус №70 обичайно пътува 65 минути, правейки невъзможно използването, на който и да е комбиниран билет. В този смисъл, ограниченото време за пътуване, прекачване и чекиране от 30 и 60 минути са крайно недостатъчни, предвид транспортната обстановка в столицата.
Заблудата идва от някои статистически данни, че средното време за едно пътуване в София е 27 минути. В значителен брой от случаите реалността е различна и времепътуването е в порядъка от 40 до 45 минути, което на практика води към по-скъпия билет “60 плюс”. Решение, съобразено с моментни задръжки в движението, които излизат извън обхвата на времевия билет “30 плюс”, може да бъдат уредени при валидация с банкова карта. При настъпване на такова събитие, пътникът да валидира след 30-тата минута отново, с което се активира билет “60 плюс”, а не втори билет “30 плюс”. Това пътуване наистина ще може да се нарече “умно” с банкова карта и ще доведе практически до нормално потребление на времевия билет “60 плюс”.