Седмокласниците ще разполагат с повече време на изпитите си от Националното външно оценяване (НВО) по български език и литература и по математика. За първата част вече ще имат 75 вместо 60 минути, което ще им даде възможност за по-спокойна и задълбочена работа. Това стана ясно по време на национално съвещание с началниците на регионални управления на образованието (РУО), свързано със старта на новата учебна 2023/24 година, което бе открито от министъра на образованието и на науката Галин Цоков.
Промени при математиката
Още една промяна в изпита след 7. клас ще стане факт от започващата учебна година. Броят на задачите и по двата предмета остава същите, но по математика две от задачите, които до сега са били с отворен отговор, ще станат с избираем. През годините се наблюдава, че има ученици, които показват знания, но техническа грешка в хода на решаването на условията на отворените задачи, води до липсата на верен краен отговор. С въведената промяна децата ще могат още в хода на изпита да се коригират, ако видят, че решението им не фигурира в изброените варианти. Това не само ще спомогне за по-точна проверка на знанията, но и ще позволи включване на по-голям дял задачи с практическо приложение.
Датите
Изпитът по български език и литература от националното външно оценяване в края на 7. клас през тази учебна година ще е на 19 юни, а по математика на 21 юни. Това са утвърдените със заповед на министъра дати след приключилото обществено обсъждане на графика. Изпитите са изтеглени със седмица по-късно в сравнение с предходни години, за да имат седмокласниците повече време за подготовка.
Десетокласниците ще положат изпитите си на дати, различни от тези за седмокласниците – по български език и литература на 10 юни, а по математика – на 12 юни, като дните ще са учебни. Националното външно оценяване в края на 4. клас ще е на 27 май (български език и литература) и 28 май (математика).
Държавният зрелостен изпит по български език и литература ще бъде на 17 май, а втората задължителна матура и изпитът по професионална квалификация – на 20 май. Тези дни, както и датите на изпитите от националното външно оценяване за седмокласниците по български език и литература и по математика, са неучебни.
Ваканциите
Коледната ваканция ще бъде от 23 декември до 2 януари, междусрочната – от 3 до 5 февруари, пролетната – от 30 март до 7 април за учениците от 1. до 11. клас и от 5 до 7 април – за учениците от 12. клас.
Дигитализиране на учебниците
Министър Цоков съобщи, че хартиените учебници до 7 клас ще бъдат дигитализирани до първия учебен ден и ще могат да се ползват от учениците в платформата “Дигитална раница”. “Още в края на юли бяхме разпространили огромна част отпечатаните учебници, а днес мога да кажа, че в 99% от училищата са доставени необходимите учебници, учебни помагала и познавателните книжки за учениците от 1 до 7 клас за идващата учебна година”, съобщи министърът.
Обратно в клас
Той обяви, че е създадена организация и екипите по Механизма за обхват ще стартират своите обиколки веднага след първия учебен ден за да връщат децата, които не са тръгнали на училище, обратно в клас. “Всеки ден извън класната стая може да бъде пагубен и да е причина детето трайно да изпадне от системата на образованието”, посочи министърът и обясни, че в минали години този процес се е разгръщал едва през месеците октомври и ноември.
Дуално обучение
Зам.-министър Мариета Георгиева сподели новите моменти в областта на професионалното образование и обучение, като посочи, че огромно предизвикателство е развиването на умения у младите хора, за да се реализират на пазара на труда в новите условия, с постоянно появяващи се нови професии. Тя апелира за силна връзка на местно ниво между училища и работодатели, за ранно кариерно ориентиране чрез разширяване на дуалното обучение. “Трябва да подкрепим всички източници на информация и кампании, насочени и към децата, и към родителите – да знаят за възможностите за придобиване на професии, защото пазарът изпитва нужда от качествена работна сила”, каза тя.
STEM центрове
Заместник-министър Наталия Митева представи възможностите училища и детски градини да получат инвестиции по Плана за възстановяване и устойчивост, както по проекти с европейско финансиране. Тя съобщи, че до момента се постъпили 2245 предложения от училища за изграждане на STEM центрове, както и че предстои обучение в дигитални компетентности и работа с електронни ресурси на 18 000 учители. Митева апелира повече учители да разработват свои уроци и образователни ресурси. “Нека да запълним платформата “Дигитална раница”, за да станат всички ресурси и инструментариуми достъпни за образователната система”, призова тя.