Увеличение на учителските заплати с 10% до края на годината. Това поискаха от синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”. Според тях това ще компенсира “бруталната за тази година инфлация”. За увеличението са необходими 350 милиона, при бюджет за образование над 5 милиарда.
“За съжаление, трябва да признаем, че в ЕС българските учители са с най-висока степен на бърнаут, с най-голям дефицит от компенсаторни механизми, които да ги съхранят”, заявяват от синдиката. И призовават да бъде изработена нова национална образователна политика за съхраняването на учителя от високото прегаряне и опазването му от несвойствени и административни волности, които доминират в неговата работа. От синдиката настояват да се прекатегоризира учителският труд към втора категория труд, както и да се гарантира добавката от Учителския пенсионен фонд да се ползва пожизнено и безусловно, дори и при ранно пенсиониране на учителите.
Синдикатът “Образование” настоява също промените в Закона за предучилищното и училищното образование да бъдат незабавни. Сред тях са въвеждането на договор между родителя и директора за спазване на училищния правилник; намаляване на броя на учениците в паралелки и групи; в начален етап да се въведат оценки и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум; да има оценка за дисциплината на учениците; отпадане на националното външно оценяване в четвърти клас; ефективно увеличаване на дейностите по интереси във всяко училище, а не само при участие в проект и национална програма; реално намаляване на обема и трудността на новия материал към 30 процента, за сметка на 70 процента – за проектнобазираното обучение и практическите упражнения; да има и повече отговорности на родителите.
За детските градини
От учителския синдикат искат също преминаване на детските градини към делегираните бюджети; ефективно намаляване на административната тежест; участие на синдикатите в комисиите при назначаване на директорите; преминаване на атестирането на учителите като елемент на инспектирането, като основно се ползва базата на атестационната карта от диференцираното заплащане; увеличаване на психолозите и педагогическите съветници във всяка образователна институция, без ограничение от броя на учениците в училище; изравняване на нормативите на всички педагогически специалисти към 648 часа годишно и отпадане на седмичната дискриминационна норма на учителите в начален етап; назначаване на асистент-учители, които да не работят с ученици, а да подпомагат педагогическата и административната дейност в училище /практика в европейските образователни системи/.