Наша обща задача – на централната власт и общините – е осигуряването на достъп до по-бързи, лесни и ефективни дигитални услуги както за нашите съграждани, така и за бизнеса. За постигане на тази цел е необходимо заедно с министерствата на образованието и на труда и социалното подпомагане да работим върху повишаване на дигиталната компетентност на администрацията. Това заяви министърът на електронното управление Валентин Мундров по време на работна среща с ръководния екип на НСОРБ. Той изрази надежда, че установените добри отношения и конструктивен диалог ще се надградят и по време на работата му като министър в редовното правителство.
От страна на Сдружението участие в дискусията взеха изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева, заместник – изпълнителния директор Теодора Дачева и ръководителите на екипи Даниела Ушатова и Яна Дочева.
„Живеем в дигитален свят, а нашите администрации все още вървят след технологичното развитие. Подпомагането на процеса по дигитализация на общинските екипи е една от целите на Сдружението в настоящия мандат“, заяви изпълнителния директор на НСОРБ Силвия Георгиева.
По темата за проблемите при цифровата трансформация в малките общини, тя изтъкна демографската структура на населението и сериозните затруднения при използването на дигитални услуги. „Каквато и електронна инфраструктура и съвършена система да изградим, ако не осигурим „дигитален посредник“ за хората, технологичните решения ще са безсмислени.“, допълни изпълнителния директор на НСОРБ.
Инфраструктурните проблеми представляват друго сериозно предизвикателство. Все още съществуват райони с ограничен достъп до високоскоростен интернет, което възпрепятства ефективното предоставяне на електронни услуги. Това се усложнява допълнително от остарялата компютърна техника в административните структури на местната власт.
Министър Мундров заяви, че фокус в работата на МЕУ ще бъде предоставянето на високоскоростен широколентов интернет до малките населени места в страната, по линия на проекта по ПВУ “Широкомащабно разгръщане на цифрова инфраструктура на територията на България“. Целта е държавата да предостави условия за цифровата свързаност, за да бъдат преодолени териториалните дисбаланси, свързани с разпространението на широколентовия достъп, и намаляване на различията по оста градски-селски райони. На общините ще бъде предоставена възможност да определят кои данни да останат с достъп на локално ниво, и кои да се синхронизират с Държавния хибриден частен облак (ДХЧО).
Представителите на НСОРБ изразиха притеснението на местните власти по повод изискванията за цялостно преосмисляне на подхода към управлението на информационната сигурност, според Директива НИС-2 и разработеният от МС ЗИД на Закона за киберсигурността в отговор на новите европейски политики.
Местните администрации съхраняват значителни обеми чувствителна информация, включваща данни за инфраструктура, жители, имуществени данъци и избирателни записи. Същевременно разполагат с ограничени финансови ресурси за модернизация на мрежите и системите за сигурност, което често води до използване на остарели технологии. Допълнително утежняващ фактор е сериозният недостиг на експертен ресурс.
В тази връзка, е необходимо предоставянето на всеобхватна методическа подкрепа от страна на МЕУ, включваща детайлни указания за идентифициране и оценка на рисковете в киберсигурността, както и създаването на набор от примерни документи и процедури, които да послужат като основа за разработване на собствени политики за информационна сигурност във всяка община.
В рамките на работната среща екипът на НСОРБ представи конкретни предложения и практически приложими решения за ефективното прилагане на изискванията на НИС-2 на ниво малки общини.
Представителите на НСОРБ заявиха, че споделянето на ресурси може да се реализира чрез създаване на регионални центрове за киберсигурност, обслужващи група от съседни малки общини. Такъв център би могъл да разполага с екип от ИТ специалисти, които да обслужват ротационно всички общини в региона, като предоставят както техническа поддръжка, така и експертни консултации. Тези екипи могат да бъдат допълвани от система за отдалечена поддръжка, която да осигурява незабавна реакция при възникване на инциденти.
В областта на финансирането е необходимо разработването на специализирани програми, отчитащи спецификите на малките общини. Такива програми биха могли да включват грантови схеми за закупуване на базово оборудване за киберсигурност, финансиране на споделени центрове за данни и подкрепа за обучение на местни специалисти. Особено ефективен подход би било създаването на револвиращ фонд за киберсигурност, който да предоставя нисколихвени заеми за технологично обновяване на малките общини.
„Тенденциите за увеличаване на кибератаките непрекъснато нарастват и обикновено са насочени към критична инфраструктура и държавните институции. Един от сигурните начини да защитим системите на администрацията е чрез двуфакторна автентикация, като най-подходящият способ е използването на електронния подпис“, посочи Валентин Мундров и добави, че по темата за киберсигурността МЕУ ще окаже пълно съдействие на общините.
Изпълнителният директор на НСОРБ отчете като изключително полезна практика провеждането на онлайн срещите в края на 2024 г., организирани съвместно между МЕУ и Сдружението. По време на събитията, в които се включиха над 400 експерти от общините, те получиха практическа информация от представителите на МЕУ по прилагането на нормативната уредба, свързана с осигуряването на киберсигурността, както и за осигуряването на организационни и технически мерки на изградените мрежи и системи.