Внедряването на изкуствения интелект в класната стая, макар и противоречиво, се разглежда от организации като ЮНЕСКО, ОИСР и Световния икономически форум като ключова стъпка към модернизация на образованието и подготовка на учениците за изискванията на съвременния свят. Според екипа на Приложна академия за образование “Синдео”, специализирана в обучения за учители, изкуственият интелект играе съществена роля в трансформацията на образователния процес, като въвежда персонализирани подходи към обучението, подобрява достъпа до качествени ресурси и оптимизира преподавателските методологии. Това допринася за по-висока ефективност и по-добри резултати за учащите.
В отговор на тези тенденции и с цел подкрепа на професионалното развитие на учителите, “Синдео” организира от 22 до 31 януари безплатно практическо обучение на тема “Приложение на изкуствения интелект в образованието”. Обучението ще бъде водено от Ангел Георгиев, учител и основател на академията и Светлин Наков, основател на “СофтУни”. През БНР Георгиев разкри каква е основната представа на експертите за присъствието на AI в класната стая. По думите му изкуственият интелект е инструмент като много други, такъв, какъвто е и Уикипедия – един огромен по мащаби сайт.
“Уикипедия е един огромен ресурс за информация по най-различни теми, един инструмент, който учители, ученици и хора на науката могат да използват за откриване на информация. За мен изкуственият интелект е още един такъв инструмент, който може да направи много повече от това да се намери дадена информация в него. Той може да ни насочи с идеи, с правилния начин за осъзнаване на една теория, или нещо друго. Това е инструмент в помощ на всеки един от нас да свърши нещата, които иска по-бързо и по-успешно, като той не заменя някаква конкретна роля, освен тази за по-бързо търсене на информация и за откриване на правилните аспекти в начина ни на мислене по даден проблем”, пояснява Георгиев. Той е убеден, че АI ни помага да се справим по-добре с някакъв проблем, но не ни замества нас самите в някаква роля
“Ученици вече използват изкуствен интелект и обикновено по начина, по който са свикнали да използват Google – направи това, кажи ми това, отговори ми на този въпрос. Google е подготвил хората да го използват като източник на информация”, обяснява още Георгиев и допълва: “Изкуственият интелект, всеки един от големите езикови модели не може да замести търсенето, защото то е фактологическо, в определени страници, а AI, не е добър в предаването на фактологичните данни, а в извличане на концепции, изграждане на модели и насочване на съзнанието в една или друга посока”. Според експерта, едно от най-ценните предимства на AI е това, че можеш да го персонализираш да заеме определена роля.