Държавата дължи 34 милиона лева с ДДС за извършени строителни дейности при строежа на автомагистрала “Хемус”. Сумата трябва да се изплати за участъци 2 и 3. Това стана ясно при посещението на вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов на пътния възел при главен път Плевен – Ловеч, където той извърши инспекция.
Борис Шалев от “Автомагистрали” ЕАД, ръководител на проекта за строежа на участъка, заяви пред министъра, че до края на годината е възможно да бъде пуснат в експлоатация първият участък – от пътен възел “Боаза” до п. в. Дерманци, както и завършен п. в. Плевен – Ловеч, а до средата на следващата – целият участък от п. в. Каленик до п. в. Плевен, съобщава БТА. Вторият участък – от п. в. Дерманци до п. в. Каленик, който е най-тежък, ще бъде изграден до края на 2024 г. Лотове 4, 5 и 6 е възможно да бъдат завършени след 2025 година. За лотове 7, 8 и 9 няма готови проекти и не са започнали отчуждителни процедури.
„В момента работим с леко намалени темпове и причината е забавянето при плащанията, защото мобилизацията и демобилизация е един освен скъп, но и рисков процес. Ако държим пътните майстори без работа, имаме опасност да ги загубим“, каза още Шалев.
Караджов очаква този проблем да се реши скоро. Той припомни, че е назначена външна юридическа фирма, която да обследва рисковете за държавата при различни сценарии на решението на инхаус договорите.
„Хемус“ е голяма мечта на българите, която прекалено дълго се забави и може да се превърне в огромно фиаско”, заяви министърът.
За да не се случи това, според министъра, трябва бързо да се разплете възелът, наречен инхаус
“Защото „по него е заобиколена конкурсната процедура на Закона за обществените поръчки и е назначена една чисто държавна фирма да изпълнява тези работи, както и да носи цялата строителна гаранция. Това е, което мен ме смущава, каза министърът и добави – в момента държавата строи и тя носи гаранциите за построеното, но реално е наела други фирми”, поясни той.
Министър Караджов каза още, че желае текущият ремонт и поддръжката на републиканската пътна мрежа да бъде подновен незабавно. В момента се прави само аварийна поддръжка и се създават множество опасности за безопасността за живота на всички хора.
„Другото с плащанията е фрагмент, който може да се реши и от Министерския съвет. Както каза вчера премиерът, той отдавна е в периметъра на една комисия, която прави много сериозна ревизия. Когато знаем нейните резултати, ще можем да предложим и съответните плащания“, добави Гроздан Караджов.