Кметове от варненска област дискутираха проблеми и въпроси, пред които се изправят местните екипи при въвеждането на новия модел за определяне на такса битови отпадъци. Темата е едно от най-големите предизвикателства през настоящия мандат и Националното сдружение на общините го постави във фокуса на общественото внимание в Дена на българската община и местното самоуправление.
“Фактът, че общините имат своя празник – 12 октомври, е знак за значимостта на тяхната роля и ролята на общинските служители и на кметовете като представители на властта, която е най-близо до хората и до техните проблеми. Като фундамент на властта, общините първи имат възможност за набележат проблемите и, в много случаи, да намират най-бързото решение за тях”, каза кметът на Варна Благомир Коцев пред колегите си и гостите. Той допълни, че, както общините имат своите ангажименти към обществото, така и всички ние като граждани имаме своята роля в управлението. Ние също имаме нужното място и нужния принос за подобряване на живота в общината, като не само очакваме от нея и питаме какво тя ще направи за нас. Трябва да си задаваме въпроса какво можем ние да направим за нашата малка общност”, отбеляза кметът на Варна.
Пред местните администрации стои изключително важната задача за изберат модел, който да бъде съобразен със спецификата на общината и който да балансира интересите на гражданите и бизнеса.
Атанас Стоилов, кмет на община Аксаково: За избора на конкретния подход, по който да приложим принципа замърсителят плаща е нужна сериозна и огромна по обем експертна работа, но и сериозен диалог с гражданите и бизнеса, за да може в дебат да се вземе най-правилното решение. Няма ясен алгоритъм как да бъдат преформатирани процесите, от които зависи чистотата във всяка община. Освен общините, в процеса трябва да бъдат включени гражданите, бизнесът и държавата, която в момента няма готовност с нужните нормативни текстове.
Процесът за преминаване към нови основи за ТБО е сложен и комплексен. Таксата е последният етап, преди това е разделното събиране, свързано с много и различни проблеми. Това, което досега се правеше от данъчния екип, вече не е достатъчно – трябва данни от ГРАО, кадастър, участие на еколози. Това, което наричаме „такса смет“, включва разчет за множество дейности като сметосъбиране и сметоизвозване, депониране и третиране, поддържане чистотата на обществените територии и паркове. Следващият етап е разпределение на тежестта за всеки от нас, което трябва да бъде максимално справедливо и прозрачно. Всяка една от дейностите, за които общините плащат със средствата от ТБО, е различна във всяка община, затова е трудни да бъде изработен единен модел. За реализиране на промяната е необходимо да имаме достъп до информационните системи на много държавни структури, необходимо е да се подобри и законодателната рамка, затова сме доволни за тази отсрочка, която се дава с промените в Закона за местните данъци и такси. Тя е нужна, за да направим таксата приемлива за всички – за гражданите и за бизнеса.
Деян Иванов, кмет на община Белослав: Изпълнихме три проекта: поставихме подземни контейнери за разделно събиране, раздадохме на гражданите компостери, реализирахме кампания за информиране на населението за оползотворяване на отпадъците. Надявам се да научим хората на отговорно отношение към отпадъците. Бях скептично настроен и мислех, че в контейнерите за разделно събиране ще има смесен отпадък, но не е така. Хората разбират важността на тази наша обща задача и се отзовават.
Проблемите, с които трябва да се справим са на първо място да намалим разходите за отпадъци. Винаги съм казвал, че ако има едно нерегламентирано сметище – това е допълнителен разход за общината, който е напълно излишен и средствата могат да бъдат насочени към други, по-важни за обществото дейности.
Тенденцията е за увеличение на битовите отпадъци и това е тревожно. От няколко месеца общината пое дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване. При сегашния размер на таксата един жител на общината плаща 15 лева годишно, а общината разходва за събиране и извозване на отпадъците средно по ок. 140 лв. за почистване. Досега 80% от таксата се поемаше от бизнеса. Много е голямо предизвикателството за въвеждане на справедлив модел според количеството. Сравнявали сме практиките на други държави и навсякъде принципът е еднакъв – насърчаване на населението да събира разделно, за да се намали битовият отпадък.
Свилен Шитов, кмет на община Девня: Темата е болезнена и ще остане такава. Всичко, което сме правили и правим, е следствие от желанието ни да не товарим гражданите. В Девня бизнесът покрива 99% от разходите за чистота. През годините съм обяснявал, че е неизбежно въвеждането на новите правила. Ако просто разпределим средствата, според количеството на генерирани отпадъци, едно домакинство, което сега плаща от 5 до 25 лв. годишно, трябва да плаща 250 лв. Това прави задачата още по-сложна, защото ние търсим начини да намалим тази тежест.
В община Девня вече сме 80% готови с нов модел за управление на отпадъците, който е адаптиран към конкретните условия в общината, но институциите на се отворени и не срещаме разбиране и съдействие. Искаме елементарно нещо – да изградим площадка за разделно събиране, с което да улесним гражданите. Институциите превръщат това начинание в почти невъзможна мисия. Трябва всички да разбираме, че за да се справим и да успеем, трябва да накараме хората да разделят отпадъка, защото най-скъпо е депонирането и не можем да го правим до безкрайност. Отпадъкът, който се генерира в цял свят, се използва като ресурс. Има общини, в които разходите за управление на отпадъците са много ниски само защото отпадъкът се ползва като ресурс. Трябва да променим навиците на хората, да ги стимулираме.
Кметовете отбелязаха и сериозната необходимост от средства, които да бъдат инвестирани в нови съдове, техника и технологии за отчитане.
Георги Георгиев, кмет на община Дългопол: Дано децата на младите да се научат да събират разделно. Между 20-30% по-евтино излиза сметосъбирането и сметоизвозването със собствени средства.
Калоян Цветков, кмет на община Вълчи дол: Общината преди няколко години прекрати договора с фирмата, която извършваше събиране и извозване на отпадъците. Имало е дела и плащане на сериозни неустойки. Действащите договори по обществени поръчки не могат лесно да бъдат променени и това е проблем, който трябва да бъде решен на законодателно ниво. За нашата община се оказа по-изгодно икономически сами да организираме управлението на отпадъците. Това е възможност кметът да контролира дейността и графиците, отварят се и нови работни места за общността. Сериозен проблем е първоначалната инвестиция в техника и машини. Тази година е много важна и вярвам в Сдружението да водим тази битка с убеденост, че можем да успеем да издействаме най-доброто за общините и нашите съграждани.
Емил Кабаиванов, кмет на община Карлово: Най-важното в диалога с новото НС е да намерим и предложим варианти на методики, които могат да се адаптират към различни общини. Трябва да убедим съгражданите си, че ако спазват правилата, ще плащат по-малко. Трябва да се направи промяна в законодателството и вече сме постигнали разбиране от страна на министерството на финансите. Остават обаче много нерешени проблеми. Четирите лицензирани оползотворяващите организации не са обхванали всички селища в страната, общините нямат контрол върху дейността им и поти никакви възможности за санкции. Фирмите за разделно събиране получават продуктовите такси и нямат интерес да събират отпадъка. Решение е общините да получават част от продуктовите такси, ако сами организират разделното събиране. На този етап не сме осигурили нужните условия, за да изискваме от гражданите.
Благомир Коцев, кмет на община Варна: Много важен елемент от решенията, които ще се вземат, е осигуряването на условия за разделно събиране на различни видове отпадъци – стъкло, хартия, пластмаса, метал, биоразградими, зелени и едрогабаритни отпадъци. Амбицията ни е да изградим площадки за разделно събиране на отпадъци в петте района на града, като на този етап имаме готовност с две от тях.
Усилията ни са насочени да приучим гражданите да не изхвърлят отпадъците си извън контейнерите за смет. Ще продължим да проверяваме фирмите и при нужда да глобяваме за фиктивно изпълнение на договорите за сметоизвозване.
Екологичните проблеми бяха обединяващата тема на тазгодишното честване на празника на общините и на обявения от НСОРБ Национален младежки конкурс “Аз за моята община: един проблем – едно решение”.