Наличието на училище във всяка община се смята за определящо за нейната жизнеспособност. Причините за това са различни – свикнали сме да мислим, че училището означава деца, бъдеще и перспективи, а липсата му – застаряване, застой и липса на възможности. Образованието е ключова публична услуга с централно място в общинския бюджет, управление и живот. Данните от преброяването през 2021 г. обаче показват, че за последните десет години в почти всички общини в България се наблюдава намаляване на населението, в някои – с над 30%. Това неизменно означава и намаляване на децата в училищна възраст. Как това ще се отрази на предлагането на образователна услуга?
Финансовият модел, който стимулира по-пълни паралелки
През последните години се увеличава броят на общините, в които има само едно училище – от 38 през 2017/2018 учебна година до 44 през последната учебна година. Това са 17% от българските общини. Намаляването на населението е основната, макар и не единствената, причина за намаляване на броя на училищата в общините.
Друга сериозна причина е финансовият модел, който стимулира по-пълни паралелки и оттам – по-малко на брой и по-„големи“ училища, отчитат от Института за пазарна икономика. Това само по себе си не е лошо – по-големите училища имат възможност да концентрират и повече ресурс, който да се насочва както към постигане на по-добри резултатите, така и към подобряване на образователната среда за децата.
Как са разпределени тези общини на територията на България?
Най-много общини с едно училище има в София област, както и в Северозападна България. Близостта до София дава възможност на семействата с малки деца да се местят в столицата в търсене на по-добро образование, а в Северозапада демографската криза е най-сериозна.
Ако демографската тенденция не се обърне, скоро в България вероятно ще има общини без нито едно училище.
Най-застрашените
Това са общините Ново село, Сухиндол и Алфатар. В тях има само по едно училище, то не е защитено и в него учат по-малко от 100 ученици. Училищата в Сухиндол (90 ученика) и Ново село (63 ученика) са средни, като през последната учебна година в тях са завършили средно образование общо 11 ученици. Училището в Алфатар е основно и в него се обучават 98 ученици. Бъдещето на тези училища е в риск, особено ако общините нямат финансова възможност да ги дофинансират.
В следващата категория са Брегово, Кула, Ветрино, Хитрино и Летница – отново общини с едно незащитено училище, но учениците в тях са между 100 и 200. За тях ще е от ключово значение как ще се развива мрежата на училищата в съседните общини и ще могат ли да привличат ученици.