Изготвянето на концепциите за интегрираните териториални инвестиции, които ще бъдат изпълнявани и със средства от програма “Развитие на регионите” (ПРР), бе във фокуса на среща между МРРБ и НСОРБ.
“Като най-сериозен въпрос, се очертава този с депозирането на “безлимитни” концепции, т.е. такива с ресурс многократно надвишаващ наличния европейски по ПРР. Това обаче съществено подвежда заинтересованите страни, които остават с впечатление, че ресурсът по програмата е неограничен или, че средствата за държавните структури са извън финансовите параметри на ПРР”, подчерта изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева.
Общините получават множество предложения за партньорства от различни държавни структури, учебни заведения и организации, за участие в разработвани от тях КИТИ. Единичните бюджети на някои от по-амбициозните предложения значително надвишават общия разполагаем ресурс за вида инфраструктура за съответния регион, като пример в това отношение са регионалните пътни проекти на АПИ.
“Няма съмнение, че всички пътни отсечки, в инвестиционните намерения на Агенцията, са важни за общините и гражданите, но съществува реален риск обекти, които могат да бъдат изградени или ремонтирани с национални средства, да бъдат прехвърлени към ограничения европейски ресурс на ПРР”, обърна внимание зам.-председателят на УС на НСОРБ Донка Михайлова. Далеч не такава е целта на интегрираните териториални инвестиции. “Споделяме това, защото подобен подход за финансиране на държавна инфраструктура и то на парче изкривява замисъла на Програмата да подкрепи интегрирани инвестиции, насочени към подпомагане на общото развитие на региона”, обърна внимание Силвия Георгиева.
В същото време се констатира и неактуалност на предварително дефинираните, т.е. картираните инвестиции в регионална пътна инфраструктура. За да се включат същите за подкрепа по ПРР се изисква преминаване през времеемка административна процедура по съгласуването им с министъра на транспорта. Аналогична е ситуацията и за другите инвестиции обект на картиране в образователна, културна и др. инфраструктура.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството увери, че ще се направи преглед на предложените от Агенцията за финансиране чрез ПРР пътни регионални проекти, в т.ч. бюджетирането им. Ще се прецени и кои от обектите могат да бъдат реализирани чрез националния бюджет, ще се дискутира и поемането на по-голям процент съфинансиране по оставащите в ПРР.
Факторът време крие също сериозни рискове, споделиха кметове на общини. Кандидатстването и оценката на КИТИ, съвпада с предизборния период и времето, в което ще бъдат конституирани органите на местното самоуправление за мандат 2023-2027. Това ще окаже влияние върху възможността за осъществяването на подбора на КИТИ в нормативно определената рамка, защото в много екстремни срокове следва да бъдат актуализирани представителите на общините в Регионалните съвети за развитие след местните избори. Анализ на НСОРБ показва, че предвидените в ПРР срокове за финализирането на подбора на КИТИ, които са разчетени до края на 2023 г., е почти невъзможно да бъдат спазени.
Наблюденията и впечатленията от обучението за прилагането на интегрирания подход Поглед към специфичните изисквания при кандидатстване по първия прием за концепции за ИТИ, показват, че има сериозни неясноти относно използването на финансовите инструменти за подкрепа на планирани инвестиции, в т.ч. с участието на икономически субекти. Това сериозно затруднява общините, защото не може да се направи реална преценка кои интервенции да бъдат заложени за реализиране с безвъзмездна финансова помощ и кои – с финансови инструменти.
Кметовете апелираха за реализъм и създаването на възможности за всички заинтересовани страни за включване в процеса, както и обмисляне на разумни срокове за депозирането на концепциите.