От Националното сдружение на общините се срещнаха с екип на Световната банка по повод старта на първата фаза на нова многогодишна програмна дейност “Укрепване на общинските възможности и представяне в България”. Целта й е да извърши мониторинг и анализ на четири ключови административни функции в местните администрации – събираемост на приходите (администрация и администриране); управление на публични инвестиции; обществени поръчки и управление на човешките ресурси. Експертната делегация е в страната с цел да проведе срещи с централната и местната власт, да чуе какви са техните приоритетни въпроси и свързаните с тях предизвикателства по четирите акцента, както и да очертае рамка на актуалната ситуация.
Представителите на банката заявиха, че след срещи с всички институции, имащи отношение по темата, регистрират разминаване в гледните точки на централната и местната власт. Централната власт не осъзнава някои предизвикателства, които общините срещат – липса на административен капацитет, административна тежест и др.
“Нашата цел е да уловим и анализираме тези позиции, също така и да предложим ефективни световни практики и готови решения, но адаптирани към местните потребности. Вече имахме срещи с местни лидери и техните екипи, за да чуем какви са проблемите им и каква е комуникацията им с централната власт. Всички изразиха единодушно мнение, че най-голямата подкрепа по тези въпроси получават от НСОРБ и са изключително благодарни за помощта, която им оказвате”, заяви ръководителят на мисията Аня Водопянов.
На база получената информация от срещите в български общини, екипът на финансовата институция ще изготви оценка на административния им капацитет и преглед на публичните финанси на местно ниво. Предстои следващо посещение на страната ни през май, когато експертите ще представят анализ с конкретни данни.