ЕС следва да подкрепя всички региони към справедлив преход, особено тези, които са силно зависими от отделни икономически сектори или енергоемки отрасли, например автомобилната промишленост. Това предложение направи Комисията на Комитета на регионите за политиката на териториално сближаване и бюджета на ЕС (COTER) на заседание в началото на месеца. В него участваха кметовете на общините Монтана и Правец – Златко Живков и Румен Гунински.
Местните и регионалните власти носят решаваща отговорност за оформянето и изпълнението на ангажиментите на ЕС, особено в политиките за справедлив преход. Градовете и регионите играят решаваща роля в управлението на икономическото преструктуриране на отраслите, които са силно зависими от енергетиката, за да смекчат потенциалната загуба на работни места и икономическите спадове. Предизвикателствата при одобряването на планове за справедлив преход и намаляващите средства към края на програмния период очертават необходимостта от удължаване на срока за изразходване на средства от Фонда за справедлив преход (ФСП) в рамките на Плана за възстановяване след пандемията NextGenerationEU.
Членовете на COTER призоваха Европейската комисия да повиши прозрачността в следващия дългосрочен бюджет на ЕС, който ще се изпълнява от 2027 г. Те поискаха да се разшири обхватът на ФСП за периода 2021 – 2027 г. с включване на нови сектори, засегнати от прехода, като се признае необходимостта от подкрепа за регионите. Членовете на COTER предложиха справедливият преход да бъде фокус в Политиката на сближаване след 2027 г.
Местните и регионалните лидери започнаха оценката на най-новите документи и анализи на Политиката на сближаване, публикувани по време на Белгийското председателство на Съвета на ЕС: Девети доклад за сближаването, заключения на Групата на високо ниво за бъдещето на Политиката на сближаване и заключения на министрите на ЕС, отговарящи за Политиката на сближаване. Дискусията по темата бе водена от председателя на КР Вашко Алвеш Кордейро и председателя на COTER Емил Бок, които са съдокладчици по становище, което ще събере исканията на градовете и регионите да направят политиката на сближаване по-силна и по-ефективна.
“Енергийният преход в условията на геополитическо напрежение изисква стабилни инвестиции и иновации. Трябва да гарантираме енергийна сигурност и прагматичен, гъвкав подход към политиките в областта на климата, като гарантираме конкурентоспособността и устойчивостта на Европа. Технологичната неутралност и силното участие на регионите са от решаващо значение за справяне с предизвикателствата, особено в районите, зависими от автомобилостроенето и изкопаемите горива”, коментира Марко Марсилио, докладчик по проекта на становище относно справедливия преход за всички региони на ЕС и председател на регион Абруцо.
“Не трябва да забравяме, че Политиката на сближаване е най-добрият инвестиционен инструмент на ЕС. В доклада относно единния пазар се подчертава, че гражданите трябва да имат свободата да се движат в цяла Европа, но и свободата да останат там, където искат да живеят. Нека запазим златните принципи на Политиката на сближаване и нека не отклоняваме пари от нея към други политики. Ако единният пазар е перлата на Европейския съюз, Политиката на сближаване е короната, в която се намира това бижу. Те си принадлежат, а ние се нуждаем и от двете”, смята Емил Бок, кмет на Клуж-Напока.
“Тъй като навлизаме в нов политически цикъл, Политиката на сближаване трябва да бъде подчертана като приоритет за Европейския съюз. Една обновена, опростена, децентрализирана и по-целенасочена политика в подкрепа на всички европейски региони е абсолютно необходима, за да може Европа да преодолее настоящите и бъдещите предизвикателства. Смелите и ясни отговори, от които Европа се нуждае, се намират, наред с другото, в по-голямо социално, икономическо и териториално сближаване и по-голямо участие на регионите и градовете. И това е, което политиката на сближаване означава!”, каза Вашко Алвеш Кордейро, председател на Европейския комитет на регионите.
Членовете на COTER единодушно приеха проект на становище за общо европейско пространство на данни за мобилността. В него се подчертава изключителното значение на данните за оптимизирането на транспортните услуги, инфраструктурата и подобряването на решенията за мобилност в целия ЕС. Акцентира се върху необходимостта от оперативни съвместими рамки за данни, които улесняват безпроблемното интегриране на транспортните данни в различните видове транспорт и географски региони.
Докладчик Zdeněk Hřib, първи заместник-кмет на Прага, подчерта, че Европейското пространство за данни за мобилността ще даде възможност на градовете и регионите за безпроблемна и интермодална мобилност, по-добър обществен транспорт, подобрено използване на инфраструктурата, а прилагането на тази концепция ще бъде от основно значение за преоформянето на цялото пространство от данни за мобилността.