Регионите и градовете изказват опасения относно ефективността на Механизма за възстановяване и устойчивост след пандемията и неговия капацитет за насърчаване на сближаването в Европа. Оценката бе включена в проект на становище относно средносрочната оценка на механизма, прието с единодушие по време на заседанието на Комисията за икономическа политика (ECON) в началото на юли. В заседанието участваха и кметовете на община Гоце Делчев, Монтана и Раковски – Владимир Москов, Златко Живков и Павел Гуджеров.
Механизмът за възстановяване и устойчивост (RRF), който е на стойност близо 650 милиарда евро, е крайъгълният камък на европейския план за възстановяване след пандемията. В проекта на становище, приет с единодушие на заседанието, местните и регионалните лидери признават решаващата роля на RRF в ограничаване на въздействието на кризата, причинена от ковид. Те изразяват и силни опасения относно централизираното управление на инструмента, което не включва структурно местните и регионалните администрации. Въпреки че има същото правно основание като Политиката на сближаване (член 175 от ДФЕС), липсата на териториално измерение в RRF противоречи на целта за сближаване в Европа и рискува да увеличи различията между регионите, подчертават членовете на ECON.
Те предлагат да се отложи крайният срок за Механизма за възстановяване и устойчивост, тъй като са използвани само 37% от средствата. Проектът нa становището се основава на междинна оценка на RRF, публикуван по-рано тази година от Европейската комисия и се предвижда за окончателно приемане на пленарното заседание на Европейския комитет на регионите (КР) през октомври.
Устойчиви европейски региони
ЕС се сблъсква със значителни смущения в своя единен пазар и регионална конкурентоспособност поради кризи като ковид пандемията и агресията на Русия срещу Украйна. Членовете на ECON допълнително приеха и Проект на становище, с което призовават Европейската комисия да интегрира устойчивостта в своите политически инструменти, като се съсредоточи върху икономическите, социалните, геополитическите, зелените и цифровите аспекти. Те подчертаха, че подобреният достъп до регионални икономически данни е от съществено значение за информираното вземане на решения и планирането на политиките. Необходима е подкрепа за малките и средните предприятия чрез намаляване на регулаторната тежест и възприемане на интегриран подход със съществуващите инструменти за финансиране, за да се повиши регионалната устойчивост и диверсификация.
Местните и регионалните лидери подчертаха още, че инвестирането в сигурни регионални вериги за създаване на стойност, инфраструктура, достъпно и сигурно производство на енергия и цифрова инфраструктура е от решаващо значение за икономическата стабилност. Освен това регулаторните процеси трябва да бъдат опростени, като същевременно се предоставя регионално насочена държавна помощ по време на кризи за смекчаване на икономическите сътресения, настояха членовете на ECON.
“Механизмът за възстановяване и устойчивост трябваше бързо да реагира, за да предложи финансова подкрепа по време на криза, но липсващото участие на местно и регионално равнище показа слабостите му по отношение на децентрализацията на европейските политики. Не можем да приемем, че бъдещите инвестиции в нови приоритети като отбраната се финансират за сметка на Кохезионната политика за териториите. Новите приоритети се нуждаят от нови финанси”, коментира Кристоф Руйон, кмет на Кулен, Франция.
“Макар да е положително, че Европейската комисия наскоро се съсредоточи върху повишаването на икономическата конкурентоспособност на ЕС, икономическата устойчивост също трябва да бъде на челно място в дневния ред на следващия законодателен мандат. Съответно трябва да насърчаваме диверсификацията на регионалните икономики и да гарантираме регионалните вериги за създаване на стойност, като същевременно обръщаме специално внимание на регионалните особености, като например външните гранични региони”, каза и Илпо Хелтимойнен, общински съветник в Лапеенранта, Финландия