Милен Христов е изпълнителен директор на Електрохолд ИПС и член на УС на “Електрохолд Продажби” и “Електрохолд Трейд”. Компанията е традиционен партньор на конкурса “Кмет на годината”, затова се обърнахме към него с няколко въпроса за гледната точка на един успешен мениджър към работата на местните власти.
Г-н Христов, защо е важно да се оценяват усилията и постиженията на местната власт чрез инициативи като конкурса „Кмет на годината“?
Оценяването на усилията и постиженията на местната власт чрез конкурса „Кмет на годината“ е важно, защото:
Показва реалната нагласа на гражданите към местните власти. Създава се конкурентна среда между кметовете, а тя е най–добрият механизъм, за да се стимулира развитието.
Дава гласност на добрите примери. За да вървим напред като общество, трябва да обръщаме повече внимание на добрия пример и да намираме начин да го прилагаме в нашата сфера.
Повишава доверието в местните власти, като показва, че те работят за благосъстоянието и подобряването на житейската среда на населението.
Кои основни принципи от вашата професионална дейност могат да се приложат успешно и в местното управление?
Синергия, Иновации и Публичност са най–важните ценности в „Електрохолд“. Управлявайки част от критичната инфраструктура на България и доставяйки енергия до повече от 2 милиона клиенти, сред които и град София – 10-тата най–населена столица в ЕС, ние:
– трябва да бъдем обединени в действията си както с общинските и държавните органи, така и с останалите комунални доставчици;
-трябва да бъдем иновативни, за да повишаваме непрекъснато качеството на предоставяните услуги;
-трябва да извършваме всички тези дейности открито и да осигуряваме публичност. Хората имат нужда да бъдат запознати с всяка промяна, за да могат да прилагат обществен контрол и по този начин да съдействат за подобряването на средата, в която живеем.
Как се мери успехът/неуспехът на един кмет? Кои са важните индикатори за бизнеса/за местните жители?
Успехът на един кмет се изразява в три действия „Да чува, Да Решава, Да действа“.
Да чува – реалните проблеми на гражданите и да може да отсее кое е приоритетно за решаване на наболелите проблеми. Понякога в желанието си да се харесат на медиите, кметовете изпадат в политическа спирала на обяснения, вместо да се концентрират върху истински важните неща.
Да решава – вземането на решение е най–важното качество на всеки добър мениджър. Решителността и ясната позиция задават ясна посока на действие както в бизнеса, така и в обществото.
Да действа – за да видят гражданите резултатите, кметовете не трябва да се бавят с действията си. Четиригодишният мандат е твърде кратък, за да се проявят ефектите от работата на един кмет. Градовете са живи организми, а само проектирането и документалното подготвяне на един средно голям проект понякога отнема над година време. Често големите усилия остават невидими и хората не могат да ги оценят.