98 процента от училищата и детските градини са готови за новия отоплителен сезон, съобщиха от МОН. Всички образователни институции са в готовност за новата учебна година, а дни преди 15 септември намалява и броят на незаетите места за педагогически специалисти.
Учебната година ще стартира присъствено, но има готовност за преминаване в обучение от разстояние в електронна среда при необходимост. 100 процента са осигурили дезинфектанти, топла вода, предприети са и допълнителни мерки за намаляване на риска от инфекции.
В момента в училищата са назначени 1216 медиатори и 182 социални работници, които съдействат на учителите за приобщаване на деца и ученици в системата на образованието. Осигурена е и медицинска грижа за децата и учениците. 46 училища и детски градини ще открият учебната година в друга сграда.
Директори обаче сигнализираха за редица проблеми в навечерието на учебната година. Немалко се оплакват от бавната и постоянно сриваща се електронна система на МОН, в която трябва да се попълва голям обем данни преди началото на учебната година.
Става въпрос за новата Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО), която заработи през януари 2022 г. Тя е вътрешна за МОН система, но е за цялата образователна система. В нея директорите трябва да въведат цялата информация от подопечните им училища – брой ученици, информация за родителите им, за среда на живот, информация за уроци, лекторски часове, нормативи на учителите и т.н. От националната електронна система информацията попада в електронните дневници, с които от тази учебна 2022/23 г. трябва да заработят всички учебни заведения.
През деня обаче системата е неработеща през повечето време. Някои дори са на мнение, че това може да е трик те да бъдат накарани да минат от платени електронни дневници (като Школо и др.) към новия безплатен е-дневник на държавата, който е към въпросната национална информационна система.
Директори са изнервени и заради други гафове на министерството. В края на август МОН одобри промени в наредбата за учебния план, които увеличават часовете по български, математика и география в прогимназия. По тази причина училищните началници трябваше да променят програми, планове, да изготвят нова документация, а и да търсят в последния момент нови учители за увеличените часове.