Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
събота, 25 март, 2023
  • Вход
  • Регистрация
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2022
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2022
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Начало » Над 14 000 са начинаещите учители у нас

Над 14 000 са начинаещите учители у нас

Най-много има в София, Бургас, Пловдив и Варна, най-малко във Видин, Силистра и Габрово

Нина Александрова от Нина Александрова
март 8, 2023
в Гледна точка
Време за четене: ~ 1 мин.
10 0
0
11
СПОДЕЛЯНИЯ
143
ПРЕГЛЕДА
Сподели във Facebook

Полина Фетфова е началник отдел “Квалификация и кариерно развитие” към дирекция “Политики за стратегическо развитие, квалификация и кариерно развитие”. Тя участва в конференция, свързана с проекта NEST, който подкрепя начинаещи учители с опит до 5 години.

Г-жо Фефтова, колко са начинаещите учители в България?

По данни на нашата информационна система за учебната 2022/2023 година заетите учители с до 5 години стаж в системата на училищното образование са 14 390. Най-много са работещите в целодневната организация на учебния процес, учителите по английски език, предметите от начален етап, български език и литература и математика. София-град, Бургас, Пловдив и Варна са областите, с висок брой заети начинаещи учители със стаж до 5 години. Най-малко са те във Видин, Силистра и Габрово.

Каква подкрепа получават, за да се задържат по-дълго в системата на образованието?

Нормативно за тях има осигурено наставничество и задължителна въвеждаща квалификация. Договорени са и параметри в колективния трудов договор /КТД/, за осигуряване на финансиране на наставничеството. Продължава и обучението на действащи учители в училища с малък брой паралелки, преподаващи повече от един учебен предмет. Те преминават едногодишно обучение във Висше училище за придобиване на професионална квалификация учител по учебен предмет, като допълнителна професионална квалификация. Отделно от наставничеството, финансирано от бюджета по реда на КТД, начинаещи учители с опит до 5 г. получават подкрепа от експерти-наставници, обучени по проекта NEST, финансиран по програма “Еразъм +”.

Как този проект надгражда досегашните дейности на МОН?

Общата цел на NEST е да апробира, изследва и оценява ефекта от нов подход за подкрепа на начинаещи учители, които работят в училища с предизвикателства в средата – ученици от уязвими общности, икономически слаби региони и т.н. Чрез дейностите по проекта се търсят решения на това как наставниците могат да помогнат на учителите да се чувстват подкрепени, удовлетворени и да желаят да останат в системата дългосрочно. Заедно с това нашата цел е по време на действието на проекта NEST да се идентифицират работещи практики в сферата на наставничеството, които могат да послужат при формирането на регионални и национални политики, при създаването на обучителни програми за наставници на нови учители и др.

В проекта се обучават 60 експерти от регионалните управления на образованието за осъществяване на методическа подкрепа. Обучението осигурява нов подход в работата на експертите или по-точно казано “адаптивно наставничество”. Това е и надграждащата роля на проекта. Идеята е, че различните учители в различни ситуации се нуждаят от различни видове подкрепа. С NEST това означава, че моделът на наставничество е адаптиран към всяка образователна институция, като се вземат предвид индивидуалните качества на начинаещите учители и се обръща внимание на техните специфични нужди.

В проекта са включени три концепции. Първо, даваме приоритет на набирането на ментори с потенциал да бъдат адаптивни. За тази цел беше определен набор от критерии за подбор, който включва отвореност към саморефлексия, емпатия и уважение. Също така се фокусираме върху менторския подход с наставляваните. Обучението може да накара наставниците да увеличат разнообразието от методи за наставничество, които използват. Ето защо, по време на менторското обучение, създадохме пространства, където менторите могат да разсъждават върху собствените си личности и училищния контекст. С това упражнение ние ги подготвихме със знания за избор на най-подходящия менторски подход в зависимост от нуждите и личността на техните наставлявани.

Също така особено важно е да се подобри професионалното развитие на учителите в училищата в неравностойно положение, тъй като това може да подобри както качеството, така и задържането на учителите. По този начин третата концепция за адаптивност в обучението на наставници NEST се фокусира върху подпомагането на наставниците да разпознават предизвикателствата, които са специфични за училищата, в които наставляват, и съответно да адаптират наставничеството си.

Бихте ли очертали ефектите от проекта в краткосрочен и дългосрочен план?

Вече повишихме експертния потенциал за осъществяване на методическа подкрепа в регионалните управления на образованието, а част от обучените експерти могат да обучат и своите колеги, така че опитът да бъде разпространен във всички РУО. Освен експерти от областите с по-висок брой на начинаещи учители, в проекта са включени и такива с по-нисък като Габрово, Търговище, Кърджали, Силистра.

Включили сме области, в които имаме по-предизвикателна среда. Това са малки региони, малки училища, за които няма голям интерес и е имало единствен кандидат. Това е учител, който има изключително голяма нужда от подкрепа спрямо това да работи в специфична среда. Като краткосрочна цел е включването на дейности насочени към подкрепа на новоназначени учители в планираната Национална програма “Квалификация на педагогическите специалисти”, където през обучения ще преминат, както главните учители, назначените наставници в училищата, а също и самите нови учители. Така се повишава потенциалът на експерти, наставници, главни учители, директори и се постига конкретна промяна в работата и ежедневния опит. Дългосрочно работим за повишаване на мотивацията на новоназначените учители и техните наставници, ефективно преподаване и задържане на новите учители в професията и заедно с това, в дългосрочен план това ще се отрази на резултатите на учениците и интегриране на системни промени, а това е устойчивия резултат, към който е насочено вниманието ни.

 

Последвайте ни и в
Google Новини
Тагове: квалификацияобразованиеПолина Фетфоватопучители
Предишна Статия

Общини от Италия, Испания, Гърция и Словакия търсят партньори от България

Следваща Статия

Меморандум между три университета дава шанс на млади предприемачи от Пловдив

Свързани Статии

Кръгова икономика, водни ресурси и социално равенство – защо са важни за местните власти
Гледна точка

Кръгова икономика, водни ресурси и социално равенство – защо са важни за местните власти

март 23, 2023
116
Зелени пространства, земни тонове и системи за умни домове – водещи в дизайна за 2023 г.
Гледна точка

Зелени пространства, земни тонове и системи за умни домове – водещи в дизайна за 2023 г.

март 22, 2023
167
Чистка на регионални началници в образованието
Гледна точка

Подводните камъни в професионалното образование спъват общини, бизнес, администрация

март 20, 2023
157
Причини за тероториалните неравенства – липса на кадри, миграция и централизирана власт
Гледна точка

Причини за тероториалните неравенства – липса на кадри, миграция и централизирана власт

март 17, 2023
147
Янка Такева: Учебната година трябва да се удължи
Гледна точка

34 000 деца са напуснали образователната система

март 16, 2023
202
Новият закон за ВиК – ограничава общините, не решава проблемите
Гледна точка

Новият закон за ВиК – ограничава общините, не решава проблемите

март 15, 2023
281
Следваща Статия
Меморандум между три университета дава шанс на млади предприемачи от Пловдив

Меморандум между три университета дава шанс на млади предприемачи от Пловдив

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Как приемате отлагане на еврото с поне година?

Реклама

Последни новини

Кабинетът обмисля нова компенсация за горивата със социален аспект

Кабинетът обмисля нова компенсация за горивата със социален аспект

март 25, 2023
Джо Байдън не очаква нови банкови кризи

Джо Байдън не очаква нови банкови кризи

март 25, 2023

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Kmeta.bg

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2023 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на годината 2022

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола? Регистрирай се

Създаване на нов акаунт!

или

Попълнете формулярите по-долу, за да се регистрирате

Всички полета са задължителни. Вход

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist