Всички училища у нас – общински и държавни на територията на цялата страна, без частните, ще могат да кандидатстват за изграждането на STEM кабинети, финансирани по Плана за възстановяване. Това обясниха от МОН пред Kmeta.bg. Те няма да кандидатстват, а ще попълват формуляр за участие. Броят им е малко над 2200, като всяко ще разработи своя индивидуална концепция за STEM в зависимост от своите нужди и профил. Вече се работи по подготвяне на насоки за кандидатстване и за отваряне на процедурата в края на първото тримесечние на годината. Всяко училище свободно ще избира обществената поръчка.
През февруари/март в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България се публикува Поканата за участие на всички общински и държавни училища. Като определени крайни получатели по Националния план за възстановяване и устойчивост, училищата ще имат възможност да се запознаят с условията и необходимите документи, за да подготвят своите предложения. Тъй като много директори в страната се оплакаха, че все още няма разписани процедури, по които училищата ще кандидатстват за финансиране, от МОН организираха среща с тях утре в София в зала 1 на НДК. На нея ще бъдат дадени допълнителни разяснения и напътствия.
“Като крайни получатели по инвестиционен проект “STEM центрове и иновации в образованието” са определени всички общински и държавни училища на територията на цялата страна”, обясниха още от МОН. Имаше идея бенефициенти да са общините, но по препоръка на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) такива ще са училищата. Предвидените пари по Плана са 576 151 100 лв., които са за създаване на национален и три регионални STEM центъра – в селата Ковачевци и Ястребино и в град Хисаря, както и за създаване на училищна мрежа в над 2200 училища. Срокът за изпълнение на инвестицията е до 31.05.2026 г.
Висящи въпроси
Очаква се на срещата утре в НДК да бъдат решени редица въпроси на директорите. Един от тях е липсата в някои школа на необходимото пространство за изграждане на бъдещата STEM среда. В големите градове, където има повече ученици, липсват и свободни класни стаи, които могат да се преустроят, липсват и кабинети, които да се обединят в еднo STEM пространство.
Има и друг акцент – от това дали учителите са достатъчно квалифицирани, зависи не само дали ще преподават интересно, ще мотивират учениците си и ще превърнат знанията им в умения, но и дали ще се случи желаната от всички STEM промяна в образованието. Преподавателите трябва да бъдат обучени как, защото въпросните кабинети няма да заработят сами – преподавателите са тези, които трябва да ги превърнат от модерни, цветни стаи във вдъхновяващи места за наука, изкуство, опити, проекти.
Позиция на МОН
“Основната цел на инвестиционния проект е изграждане на образователна STEM среда, в която с помощта на съвременните технологии да се повишава интересът към науките и научните изследвания у учениците и създаване на модел за учене, работа с научноизследователски методи и инструменти, внедряване на дигитални технологии, ресурси и повишаване на квалификацията на учителите и подпомагане на тяхното професионално развитие”, обясняват още от МОН.
По инвестиционен проект “Модернизиране на образователна инфраструктура” ще се осигури съвременна материална база, която гарантира здравословни и качествени условия за обучение в институциите в системата на предучилищното и училищното образование чрез изграждане/надграждане на сигурна, екологична, устойчива, включваща, привлекателна, здравословна и безопасна среда за обучение, възпитание и социализация на учащите за развитието на техния потенциал.
Припомняме, че вече стана ясно, че са премахнати конкретните изисквания за софтуер. За да не бъдат ограничавани директорите, ще има само минимални техническия изисквания към оборудването, което ще задава рамката. В МОН са получени почти 50 предложения и становища, обобщени в 100 страници. Най-вероятно видът техника ще се одобрява на педагогически съвет, което ще гарантира, че точно тя е нужната за дадено училище. По този начин директорите ще бъдат защитени от нароилите се напоследък консултантски фирми.
Най-много в МОН са въпросите защо по проекта не се финансира и обучението на учителите, които ще трябва да реализират на практика STEM философията. От просветното ведомство заявиха, че не може по Плана да се финансира всичко. Средства за квалификация на учителите ще има по оперативната програма “Образование”.
Има сегрегирани училища, в които тоалетните са навън – в тях няма как учениците да се обучават на ИТ, ако не сградата им не се ремонтира и не им се изгради кабинет. Подобни ремонти – за сметка на обучението, няма да бъдат правени. Базовото оборудване на центровете обаче е задължително и наложително.