Сметната палата публикува отчетите за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания за изборите за общински съветници и за кметове в края на октомври миналата година. В законовия срок са подали отчетите си 634 участници в изборите, а след законовия – шестима. Не са подали отчети 8 участници в изборите. Отчетите на участниците в изборите са публикувани в Единния регистър по Изборния кодекс (ЕРИК).
В съответствие с изискванията на Изборния кодекс Сметната палата публикува и информацията, която са предоставили доставчиците на медийни услуги, социологическите и рекламни агенции, както и агенциите за осъществяване на връзки с обществеността, за предоставените от тях услуги на участниците в изборите.
Сметната палата започна два одита за съответствие на декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания на участниците в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. в случаите, когато са над 1000 лв. В единия одит ще се проверяват участниците в изборите – партии и коалиции от партии, а при другия – местни коалиции и инициативни комитети.
Обобщени данни за извършените дарения и предоставените средства от участниците в изборите според Единния регистър по Изборния кодекс:
Общ брой на направените дарения от физически лица: 1154
Общ размер на направените парични дарения: 2 304 770.73 лв.
Обща стойност на направените непарични дарения: 43 965.64 лв.
Общ брой на предоставените средства от кандидати и членове на инициативни комитети: 1864
Общ размер на предоставените парични средства: 2 088 632.69 лв.
Обща стойност на предоставените непарични средства: 486 102.05 лв.
Коалиция ПП-ДБ е провела най-скъпата кампания на отминалите местни избори, сочат още данните на Сметната палата. Общият размер на финансирането е над 1 686 000 лева. Собствените средства са над 1 млн., близо 359 хил. лв. са дарения от физически лица, а почти 304 хил. лв. са дошли от самите кандидати. ПП-ДБ са похарчили и най-много за медийни услуги – 815 хил. лв. Те са и единствените, които са посочили, че са платили за социологически проучвания – 65 хил. лв.
ГЕРБ се нарежда на второ място по тези показатели с 1 377 000 лв. обща стойност на кампанията, като всички средства са дошли от държавната субсидия. Близо 680 хил. лв. са вложени за медийна реклама. Интересно е, че са платени 500 лв. за консултантски услуги.
Единствената друга парламентарно представена формация, която е отчела консултантски услуги, е “Има такъв народ” – макар и само 250 лв. В тяхната кампания са вложени малко над 224 хил. лв., като 4 хил. са дошли от членски внос. За медийни услуги са платени 150 хил. лв.
На трето място по стойност на кампанията се нарежда “Възраждане”. Тяхната кампания е струвала 946 хил. лв., като 828 хил. идват от държавната субсидия, а 52 хил. – от дарения. И те са вложили повече от половината от тези средства за реклама в медиите – почти 542 хил. лв.
ДПС е разходило 670 хил. лв., изцяло собствени средства – от държавната субсидия и членски внос. Не са получавали дарения, а за медийни услуги са платили 350 хил. лв.
“БСП за България” е вложила 412 хил. лв., половината от тях са отишли за реклама и участия в медиите. Получили са дарения в размер на почти 36 хил. лв.
Сред неподалите отчети пред Сметната палата е “Спаси София”, чийто председател Борис Бонев водеше листата за общински съветници в коалиция с ПП-ДБ. От “Спаси София” уточниха пред БНР, че имат национална регистрация, от която не са се възползвали. Те са участвали само в местна коалиция за София с ПП-ДБ и там са дали пълен отчет за направените разходи.