Осем процедури за набиране на проекти от Плана за възстановяване и устойчивост, по които могат да кандидатстват общини, вече са в различна степен на напредък. Националното сдружение на общините разгледа хода на кандидатстване и подготовка и обсъди възникналите проблеми. По четири от процедурите от ПВУ набирането на проекти вече е приключило, а четири все още са активни за потенциални бенефициенти. Въпреки огромното натоварване на общинските екипи, ангажирани с подготовката на проекти по програмите с национално и европейско финансиране, специалистите вече очертават няколко специфични проблема.
По процедурата за подкрепа за енергийно ефективни системи за улично осветление настоящата покана предвижда директно предоставяне на средства на 74 общини от резервния списък с проекти по аналогична процедура на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021. Редица въпроси пораждат изискванията към бенефициентите, свързани с необходимостта от възстановяване на 50% от бюджета на проектите в рамките на първите пет години след приключването на инвестициите. Средствата трябва да бъдат внасяни в Националния декарбонизационен фонд. “Това изискване на практика намалява безвъзмездната помощ до едва 50% от общия размер на проекта”, споделят кметове. Забавянето на възможностите за финансиране също са сред факторите, които намаляват интереса към мярката, значителна част от общините вече са инвестирали собствен ресурс.
Кандидатите в процедурата “Младежки центрове (в областни градове)” – 19 общини, обръщат внимание на усложнената комуникация със Структурата за наблюдение и докладване. Проблемът има предистория и поради невъзможност да бъде намерено друго решение, от януари цялото управление на процедурата, както и на всички останали инвестиции в ресора на МОН, бяха прехвърлени към Управляващия орган на програмите за образование. Все още не са отстранени техническите проблеми в електронната система за кандидатстване, за която НСОРБ е сигнализирало вече. Експертите обръщат внимание, че проблемите в управлението на процедурата са довели от оттегляне на част от потенциалните кандидати. До момента едва 10 общински съвета са взели решение за кандидатстване.
Сериозни дебати продължава да буди мярката за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, която провокира и най-голям интерес у гражданите. Съвпадането на сроковете за кандидатстване по множество процедури е сериозен натиск върху експертите в общините, авгажирани с подготовката и кандидатстването. Паралелно с ПВУ се интензифицира работата и на оперативните програми. В същото време приетите правила не позволяват допълнително възнаграждение на общински служители. Прадвидените във всеки проект средства за управление могат да бъдат плащани само на външни консултанти, което поражда основателно напрежение. Значително трябва да бъдат подобрени механизмите за комуникация и взаимна информираност между отговорните за съответните интервенции институции и потенциалните бенефициенти.
Във връзка с тези и други специфични проблеми на подготовката, кандидатстването и управлението на проекти, от Сдружението искат среща с премиера и заместник министър-председателя по управлението на европейските средства за представяне на констатираните проблеми и за търсене със съвместни усилия на своевременното им решаване.