НСОРБ изпрати становище до регионалния министър по повод пуснатия за публично обсъждане трети вариант на проектозакона за ВиК.
В становището, на близо 18 страници, се обръща внимание, че Европейската практика е еднозначна, че местните власти са отговорни за ВиК услугите, независимо от начина им на предоставяне и териториалния обхват и статут на ВиК операторите. От НСОРБ призовават законът да отчита правото на различни форми на собственост и да дава гъвкава рамка за стопанисване и експлоатация на ВиК съоръженията, чрез предвидените в българското и европейското законодателство форми, а именно – директно от общините или от ВиК асоциациите; чрез търговски дружества; чрез публично-частните партньорства и концесия за ползване и услуги.
“Законът трябва да защитава в пълна степен правата и интересите на потребителите, като се насочва към подобряване обслужването на гражданите, повишаване ефективността на ВиК дружествата, внедряване на нови технологии, намаляване загубите на вода и не на последно място регламентиране на социалната поносимост и грижа за уязвимите потребители”, изтъкват от Сдружението на общините. И допълват: “Вместо това, се предлагат сериозни промени в насока на пълна централизация с доминиращо държавно управление и предопределяне броя и вида на ВиК операторите, което намалява конкуренцията, елиминира бъдещо публично-частно партньорство и закрива работещи общински ВиК дружества.
Общините чрез НСОРБ последователно и активно, но безуспешно към момента, дават своите коментари и мотивирани становища в процеса по разработване на законопроекта.
Оттам алармират, че е необходимо допълнително разглеждане на проблемите в настоящият проект на закон чрез широко публично обсъждане. В него следва да бъдат представени и взети под внимание становищата на всички заинтересовани страни – държавата и общините, през обществените организации в тази област и останалите собственици на ВиК системи и съоръжения, до крайните потребители, които ще заплащат цената на ВиК услугите.
“Създаването на принудителни политики от страна на държавата към местното самоуправление само ще направи кризата във ВиК сектора още по-дълбока, което в крайна сметка ще рефлектира негативно върху всички български граждани”, предупреждават от НСОРБ. И апелират проектозаконът да не бъде внасян в Министерския съвет и съответно в 49-то Народно събрание.
С цел да не бъде спрян процеса по изпълнение на НПВУ те предлагат да бъдат инициирани заложените в Плана реформи чрез промени в сега действащите Закони в сектора (Закона за водите, Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и др.). По този начин ще се осигури необходимото време за провеждане на обществен дебат по подготовката на нов Закон за ВиК. Друг възможен подход е в предстоящата процедура за промяна на НПВУ да бъдат внесени в него релевантни изменения на база коментарите и становищата на заинтересовани лица.
Възраженията на общините срещу опита да бъде въведен нов модел в управлението на ВиК сектора са последователни и са свързани с неоснователните опити за окрупняване на дружествата на административен принцип, създаването на фиктивни асоциации без реални правомощия, установяването на практическа безконтролност на ВиК операторите и отнемането на правото на общините да вземат решения, свързани с тяхна собственост, каквато е инфраструктурата.
“За нас този законопроект е удар срещу идеята за местно самоуправление. Той тласка цял един сектор към централизация. Несправедливо е „санкционирането“ на общините, които имат самостоятелни ВиК дружества, да бъдат лишавани от европейско и национално финансиране, както несправедливо е и общините от неконсолидираните области също да бъдат лишавани от европейски средства”, заяви заместник-председателят на УС на НСОРБ Донка Михайлова.