За пета поредна година Община Пловдив продължава да бъде лидер във въвеждането на Монтесори педагогиката в общинските учебни заведения. Пловдив е първата община в България, в която обучението по метода е въведено в публичните детски градини. Към настоящия момент са обхванати близо 1500 деца. В детски градини са обхванати 44 групи или 1251 деца, в училища – 6 паралелки и 1 подготвителна група или 138 деца, в детски ясли – 3 групи или 73 деца.
Монтесори се прилага успешно в четири училища в Пловдив, сред които СУ „Св. св. Кирил и Методий”, ОУ „Екзарх Антим I”, СУ „Св. Седмочисленици” и СУ „Константин Величков”.
Осем са общинските детски градини, които също работят по алтернативната система. Това са „Майчина грижа”, „Мирослава”, „Велимира”, „Мир”, „Буратино”, „Марица”, „Малина” и „Малкият принц”. В Община Пловдив Монтесори педагогиката се прилага и в детска ясла „100 усмивки”, а към общността предстои присъединяването и на ДЯ „Палечка”.
„Въвеждането на Монтесори обучението е важна част от общинските политики за подкрепа на образователната система. Много съм горд с учителите и директорите на учебни заведения, които решиха да въведат Монтесори педагогиката и не се страхуват да променят изцяло ежедневния си начин на работа и преподаване”, коментира зам.-кметът с ресор „Образование, бизнес развитие и европейски политики” Стефан Стоянов.
По думите му от ранна детска възраст децата са различни и имат нужда от индивидуално внимание – и вкъщи и в класната стая, и точно на това ни учи Мария Монтесори.
До настоящия момент по програмата са обучени общо 186 педагози, като 153 от тях са преминали курс „Въведение в Монтесори педагогиката при групова работа в детската градина”, а 33 учители – „Монтесори класна стая – основни дейности, подходи и практики в ученическа възраст 1-4 клас”. Обученията са осъществени по съвместна програма на Община Пловдив и Нов български университет.
Монтесори педагогиката е една от най-ефективните и популярни методики в света. С нейното прилагане се дава възможност на децата да бъдат по-самостоятелни в ежедневието и в образователния процес от ранна детска възраст.
Методът започва да се развива в първия Дом на децата (Casa dei bambini) в Рим през 1907 г. Въведен е от световноизвестната днес италианска лекарка и педагожка Мария Монтесори. Основните принципи на Монтесори са самостоятелността и личният избор на детето, не се позволява то да бъде принудено да върши нещо против волята му. Уважава се личното пространство на детето, а проблемите се разрешават с разговори.