През 2023-та за втора поредна година общините започват работа преди приемане на държавния бюджет. Паралелно с двете бюджетни процедури – за 2023 и за 2024 година, ще се работи и по подготовката за приемане на страната в еврозоната. Финансистите на общините трябва да прилагат много нови за тях изисквания, поне до средата на настоящата година.
Като база за изготвяне на разчетите на местните власти се вземат достигнатите нива за финансиране към края на 2022 г. и влезлите в сила нормативни актове, които рефлектират върху финансите. Наличието на близо 2,2 млрд лв. преходни остатъци по сметките на общините сериозно затруднява настояванията за отпускане на допълнителни средства за местните бюджети. Друг аспект на проблема е, че разчетите за бюджетите на общините са част от консолидираната фискална програма, която в процеса на присъединяване към еврозоната, е под строг контрол. Финансовото ведомство не разполага с механизъм да прогнозира кога общините ще решат да разходват преходните си остатъци, за да успее да неутрализира евентуални негативни последствия върху дефицита в бюджета на държавата.
В 127 общини преходните остатъци са приблизително на стойността на 30% от разходите им. Едва 5-6 общини не са формирали остатъци от предходни периоди. От общо 2,2 млрд лв. преходни остатъци, 1,2 млрд лв. нямат целеви характер, което дава пълна свобода в тяхното насочване.
270 млн. са парите за образование, останали неизразходвани по места
Най-сериозен проблем и за финансовото ведомство, и за общините са преходните остатъци в сектор „Образование“, където натрупаните средства са около 270 млн. лв. Според общините проблемът има две страни: парите за образование са „свещена крава“ и училищата са много чувствителни към пренасочване на неусвоените пари за други дейности; от друга страна – общините нямат никакви правомощия по отношение работата и решенията на училищните директори. Липсата на разбиране и нормална комуникация в много случаи е причина за натрупване на средства по сметките на общините, които училищата не знаят за какво и как биха искали да похарчат, но и няма възможност решение за пренасочването им да бъде взето от Общинския съвет.
Средствата от другите делегирани от държавата дейности, общините имат възможност да разходват за свои приоритети. 994 млн. лв. са натрупаните преходни остатъци с целеви характер. Близо 200 млн. лв. са на разположение на общините за нови инвестиционни проекти. Те са възможност за допълване на финансирането по линия на Плана възстановяване и устойчивост и програмите на ЕС. Този месец започва втория етап на Инвестиционната платформа, с подкрепата на Европейската инвестиционна банка – набор от проекти, техническа помощ и консултации.
Цанка Ганева, директор на дирекция “Финанси, бюджет и счетоводни дейности” на Стара Загора, подчерта, че инфлацията оказва въздействие и върху събираемостта на местните данъци и такси. Нагласата на повечето общини е за запазване на нивата на местни данъци и такси.
Директорът на дирекция “Финансови дейности” в Свищов Стефан Кирчев сподели опита си в прилагането на формула при планирането на бюджета на общината. “Правилната композиция на бюджета ще доведе да финансовата стабилност на общината”, подчерта Кирчев. Като положителна се оценява възможността неразходваните средства по някои от делегираните от държавата дейности да бъдат пренасочвани.
Заместник-кметът на Свиленград Мария Костадинова сподели с колегите си опита по привеждане на бюджетните прогнози и разплащания в съответствие с правилата в публичния сектор, в условията до приемане на държавен бюджет. Тя разясни правните основания, мотивите и предприетите действия от общинската администрация и общинския съвет.
Румяна Маринова, директор дирекция “Финансово-счетоводна дейност” във Враца, отбеляза, че сериозното увеличение на цените на електроенергията през последната година – с близо 84% за общината, е наложило актуализиране на таксите и цените на предоставяните административни услуги.
Заместник-кметът на Габрово Мария Йозова, която участва с експерти на НСОРБ в преговорите с министерството на транспорта и съобщенията по осигуряването на допълнителни средства за компенсации в обществения транспорт, информира участниците във форума за водените разговори и договорените процедури за прилагане на новите разпоредби.
Заместник-кметът на Търговище Валентин Велчев обърна внимание на факта, че работата в подобна, извънредна по отношение на финансите, обстановка има и положителни страни и те трябва да бъдат отчитани. Натрупването на професионален опит от една страна, от друга – общините още през декември приеха план сметките по чистотата, плановете за управление на общинската собственост през януари. “Ако на сесиите през февруари приемем и капиталовите разходи, ще имаме база, с която да работим”, обобщи Валентин Велчев.