Общинските зарядни станции за електромобили в София вече ще бъдат платени от утре, 15 март. Става въпрос за тези, които се стопанисват от Центъра за градска мобилност и се намират в буферните паркинги на метрото. ЦГМ има такива станции в паркингите на МС “Васил Левски”, както и на “Шандор Петьофи” при НДК. Две нови ще бъдат открити утре на паркинга на МС “Джеймс Баучер”. Зареждането на автомобилите ще е с цена от 0,75 лв. за 1 кВтч.
До днес услугата беше безплатна, а целта – облекчаване на трафика в централната градска част и намаляване на вредните емисии. От Столична община планират в бъдеще още нови локации за увеличаване на зарядните станции за електромобили. Към момента наличните общински са изградени главно в центъра на София – в синя и зелена зона, където електромобилите имат право да паркират безплатно.
Проверка на Kmeta.bg показа, че половината от общинарите в транспортната комисия не знаят за приетата мимоходом наредба на СОС, според която общинските зарядни станции за електромобили стават платени от 15 март. “В Европа също са платени, тъй като е пълно с такива возила и някои от хората ги държат по цял ден да се зареждат. Затова в по-големите градове при зареждане на 85% от капацитета зарядното се изключва, освен че е платено”, беше единственият неофициален коментар от СОС.
Друга привилегия, която имат електромобилите в София е, че паркират безплатно в синя и зелена зона. Това обаче вероятно също ще се промени след няколко години, по подобие на европейски практики. С подобни мерки обаче столицата едва ли ще има по-чист въздух – една от целите на всеки градоначалник.
Напомняме, че заради предстоящите кметски избори наесен, СОС отложи с една година и наредбата за старите коли в центъра на града. Те трябваше да бъдат стопирани още от 1 декември, но общинските съветници решиха това да се случи след една година.
Друг голям град у нас също направи зарядните станции за електромобили платени. От юли миналата година зареждането на общинските зарядни станции за електрически автомобили във Варна вече не е безплатно.
Според експертите целият процес по изграждането на зарядни станции и хъбове в България е предизвикателство, защото изисква работа с много и различни институции, които обаче не синхронизират дейността помежду си. Друг проблем е, че квартали с големи жилищни блокове имат трудности със зареждането на собствените електромобили на живущите там. Всички замесени в процеса алармират за нуждата от координирана местна политика, защото има много общински паркинги и площи, които могат да се използват за паркирането на електромобили и зарядни хъбове за нощно зареждане.