Местните лидери очакват в Конституцията да се отрази думата децентрализация като отправна точка за всички наши усилия. Това коментира Донка Михайлова, заместник-председател на УС на НСОРБ и кмет на община Троян по време на закриващата конференция по проект “Развитие на фискалната децентрализация и подобряване на финансовото управление на местно ниво в България”. “През последните години НСОРБ е дискутирало темата за децентрализацията с осем правителства. За съжаление обаче си говорим много добре по темата с всички политически сили, когато са в опозиция, и не толкова добре, когато са в управлението”, обърна внимание кметът на Троян.
Предходното редовно правителство ясно заяви в своята програма, че децентрализацията на общините е приоритетна. На база данни с МФ за приходите от ДДФЛ по общини, и тези от корпоративен данък, НСОРБ изготви модел за реформиране. Конкретни предложения в него са за усъвършенстване на начина на определяне на данъчните оценки, по-всеобхватно и справедливо облагане на имуществата, вкл. и необлагаемите земи и гори, и за намаляване на регулациите и изискванията от страна на държавата към общините, вкл. и за финансирането на различни нейни задължения от общинските бюджети.
“Във времето изработихме ясен модел как от НСОРБ гледаме на автономията. Той е представен на МРРБ и на МФ, облечен е в законови текстове, които от две години отлежават по бюрото на различни финансови министри”, посочи Донка Михайлова. По думите й състоянието на политическия процес през последните четири години поставя на изпитание диалога на местните структури с централната власт. Този модел беше разгледан и одобрен от Управителния съвет на НСОРБ, обсъден с общините на 5 срещи по райони за планиране и на национален форум на НСОРБ. Общините продължават да настояват за преотстъпване на 20 на сто (1/5) от националния данък върху доходите на физически лица и евентуално на 10% от корпоративния данък (1/10).
“НСОРБ ще продължи да изисква осъвременяване на нормативната уредба. Местните власти се нуждаят от по-голяма финансова автономност, за да отговорят на нуждите на гражданите. През последните години видяхме напредък, но все още сме изправени пред множество предизвикателства, като остарялата данъчна система и неефективните механизми за изравняване. За да постигнем истинска децентрализация, трябва да работим за укрепване на местната данъчна база и да разширим нашите собствени приходи. Освен през промени в местните данъци и такси, наша цел е да осигурим достатъчно добри условия и в секторното законодателство, които да ни позволят да генерираме повече приходи и от местните ресурси”, заключи заместник-председателят на УС на НСОРБ.
“Тази година се навършат 33 години от обнародването на първия демократичен Закон за местното самоуправление и местната администрация. Въпреки своите 58 изменения и допълнения, този закон не ни дава необходимите правомощия по отношение решаването на местните дела. За съжаление, все повече се затрудняваме с осигуряването на необходимото финансиране за тяхното изпълнение. Причината за това от една страна е фрагментирането на държавните политики, от друга – все още реализираме непълноценно местните политики – в Закона за местните данъци и такси има изключени от облагане имущества, централизирано въвеждани данъчни облекчения, статични методики за определяне на данъчните оценки и разпоредби, налагащи целево преразпределение на собствените общински приходи”, коментира и Дилян Млъзев, кмет на община Елена и ръководител на българската делегация в Конгреса на местните и регионални власти към Съвета на Европа (CLRA).
Той акцентира върху нуждата от по-ефективни реформи, предвид нестабилността в централната власт и все по-отчетливия натиск от граждани и бизнес за повече сигурност и предвидимост.