Дизайнът на евромонетите с български символ ще бъде избран чрез организиране на национално гласуване. Това е записано в комуникационната стратегия за въвеждане на единната европейска валута. Тя бе приета от Координационния съвет за подготовка за членство в еврозоната и публикувана от министерството на финансите. Евромонетите имат две страни – обща, която е за всички държави и национална, върху която всяка държава – членка на еврозоната има свое собствено разпознаваемо и емблематично изображение.
Поради високата обществена значимост на процесите по замяна на лева с евро, ще бъде открита специална телефонна линия. Телефонът ще е безплатен за обаждащите се, като ще работи от понеделник до петък от 09 до 19 часа. За колцентъра е необходимо да бъдат наети и обучени минимум десет оператори, които своевременно и компетентно да дават отговори на въпросите на всеки заинтересован. Официалното откриване на телефонната линия е подходящо да стартира между 12 и 6 месеца преди датата на въвеждане на еврото в България, и да продължи до края на периода, в който левът и еврото ще бъдат едновременно законно платежно средство.
Освен това специално брандиран автомобил ще пътува из страната в рамките на 100 дни преди въвеждането на еврото, с цел информация за евро валутата. Маршрутът може да включва както големите населени места, така и отдалечени. Чрез него ще се предоставя бързо и по-качествено информация, както и рекламни материали. Посещението на евромобила ще бъде със съпътстващо събитие с участието на популярни лица, част от информационната кампания, и използването на различни аудиовизуални техники.
В комуникационната стратегия е записано още, че ще бъде обявен конкурс за изображенията на монетите от едно и две евро, както и от 1, 2, 5, 10, 20 и 50 евроцента. Най-добрите пет предложения ще бъдат подложени на национално гласуване, а те ще бъдат избрани от “специално квалифицирано жури и/или чрез онлайн гласуване”. За да бъде изобразено на монета едно изображение, има редица технически специфики, които трябва да бъдат спазени.
Комуникационната кампания включва и изпращане на нелични писма с информация за въвеждането на еврото, за защитните характеристики на евробанкнотите и монетите, за възможните начини за обмен на валута и други технически изисквания за промяната.
“Към писмата ще има карти-калкулатори, чрез които всеки гражданин ще може нагледно да разбере как ще се извършва пресмятането на стойностите от лева в евро”, е записано още в стратегията.
Логото и мотото на кампанията също ще бъдат избрани след конкурс с награден фонд. Основната ѝ цел е прозрачност и информираност на обществото.
Целевата дата за въвеждане на единната европейска валута е януари 2024 г.