Художникът Хубен Черкелов пристига в Ню Йорк преди повече от 20 години със 150 долара в джоба. Освен тях, има и няколко картини и телефонни номера на познати. Няма мобилен апарат. Ползва уличните и приготвяйки си монети от 25 цента за тях, започва да разглежда монетите, а след това се ражда идеята да ги рисува. И така образите от банкноти, монети, чекове и облигации се превръщат в основа на неговата живопис от 2003 г. досега.
– Г-н Черкелов, как започна всичко – наистина ли тръгва от един уличен телефон?
– Да. По онова време нямах мобилен телефон. Зареждах се с много монети от 25 цента, за да говоря с България от уличен апарат. Тогава живеех в Охайо. Държах монетите от 25 цента в ръце и се замислих защо имат изображение на астронавт. Хрумна ми, че банкнотите и монетите имат не само финансова стойност, но са свързани с политика и история а защо да не ги използвам и в изкуството си?! Парите са нещо универсиално.
– Как презареждате, откъде черпите вдъхновение?
– От най-различни места – когато съм сред хората и не съм. Обичам да ходя по галерии и музеи, за да гледам изкуство от други епохи, да чета художествена литература. Обичам да живея и в миналото, и в настоящето, и в бъдещето. Харесва ми да наблюдавам как слънцето изгрява, защото това е моментът, в който светът таи надежда.
– Какво са парите за вас?
– Парите са символ на доверие. Моят прочит е различен. Това, което правя, е базирано на практиката на поп артистите, които изобразяват стоки, били в полезрението им в производството през 50-60-те години. В момента в Ню Йорк няма производство на нищо, освен на финансови пазари и инструменти. Заради това рисувам нещата, заети от парите.
– Как избирате кои банкноти и монети да рисувате?
– Първо правя проучване – откъде идва образът, кой го е поставил върху банкнотата. Това е години история. След това правя огромни разпечатки, като ги прехвърлям с топлинен трансфер върху фолио, което бива прехвърляно върху платното с акрилни бои и други техники.
– Имате рисувани картини не само с български мотиви, но и с чуждестранни. Особено впечатление прави тази на Фрида Кало върху банкнота от 500 песос.
– Фрида Кало е икона. В картините й има много лични преживявания и болка, има и много мотиви, свързани с природата. Стремил съм се да хвана всички мексикански цветове. Защото изображенията на банкнотите носят информация за историята на страните и гениите, творили в тях. Например, малко известно е, че преди да публикува “Дон Кихот”, Сервантес не успява да се издържа от литературното си творчество и работи като бирник, пътувайки от град на град, за да събира данъци, дължими на испанската корона. Марк Твен, възхваляван като най-великия хуморист на Америка, натрупва богатство от своите трудове и лекции, но има навика да инвестира в неуспешни начинания и стига до фалит. В края на краищата, както и изложбите ми загатват, парите са сложно нещо.
– Преди пандемията личното време беше кът почти за всеки човек, сега по-различно ли е?
– Светът не е на тази бясна скорост. Ковид ни накара да намалим темпото. Обърнахме внимание повече на личните преживявания и близките си.