Планират се повече часове по математика и природни науки. Учебното съдържание няма да се увеличава. “Ще се опитаме от съдържанието за 6-ти и 7-ми клас, когато е най-трудно за учениците и виждаме най-голямо влошаване на резултатите и най-голяма демотивация, да го качим по-нагоре, да направим едно по-равномерно разпределение”, коментира пред бТВ просветният министър Красимир Вълчев.
“В момента нашите ученици най-много учат чужд език. Часовете по чужд език са повече от тези по математика и природни науки, взети заедно, и повече от тези по български език и литература. Целта е да балансираме. Разбира се, че не трябва да се отказваме от чуждите езици, но ние прекалено много залитнахме към тях”, добави Вълчев.
По думите му в момента и учители, и ученици препускат през учебниците и няма достатъчно време за затвърждаване на знанията. По този начин учениците се демотивират.
За предложението на МОН – в училище ще има избор между час “Религия” и “Добродетели и етика”, което според министър Вълчев ще по-предпочитано. По тези предмети няма да се пишат оценки. Ще трябва да има минимум 5 ученика, за да се сформира група. Към момента обаче подготвените за тези часове учители са малко. Вълчев обясни още, че последните идеи за въвеждането на предмет “Религия” е предизвикалото полярни мнения и дори протести. Ако парламентът го одобри, той ще бъде въведен от учебната 2026/2027 г. от 1. клас.
Друга грешка на системата, според Вълчев, е че програмите по профилиращите предмети са твърде амбициозни – свален е материал от висшето образование. “Така се наложи да се свали учебно съдържание надолу при намалени часове и се струпа много материал. Може да се откажем от част от профилираната подготовка. Убедени сме, че за днешните ученици, които ще бъдат активни на пазара на труда през следващите 4-5 десетилетия, е по-важно да имат широката образователна основа. Просто професиите на бъдещето ще изискват по-комплексен микс от знания и умения, ще изискват по-голяма адаптивност и постоянна смяна не работни места, а на професии”, обясни Вълчев.