Има важен въпрос около инцидента с изтребителя МИГ-29 и той е свързан с това, защо самолетът е следен от Балчик, а не от радар от Шабла. Така коментира пред Kmeta.bg трагичния инцидент с МИГ-29 журналистът от сп. “Криле” инж. Димитър Ставрев. Според него за причините за катастрофата с МиГ-29 не може да се говори с категоричност на този етап, но на борда на самолета е имало ракета, която е отчитала резултата от стрелбите, и тя ще даде ценна информация за историята на трагичния полет, при който майор Валентин Терзиев не успя да катапултира и падна в Черно море в рамките на нощно учение. Терзиев е един от опитните пилоти и от години участва в екипи за бойно дежурство, чиято задача е да охранява въздушното ни постранство.
Нощните полети са най-сложият вид подготовка, защото пилотът няма ориентири – няма планини, реки, градове и няма как да разбере къде точно се намира. При този тип полети се разчита изцяло на прибори, като човек трябва да преодолее изцяло инстинктите си и да се довери на показанията на уредите, каза още инж. Ставрев. Той допълни, че за тази цел се прави специална и много сложна подготовка. У нас е публична тайна, че часовете за полети не са достатъчни и висш политик вече го е признал. Правилното е тази подготовка да е в рамките на 100 часа, но при нас тя е значително по-малко, каза специалистът.
Той допълни, че има собствено предположение за инцидента и то е че по време на учението е трябвало да бъде пусната светеща парушутна мишена, по която да стреля пилотът. Много вероятно е тази мишена да не се отворила напълно и да е тръгнала да пада с по-голяма скорост, което е довело да това да се извърши маневра, при която пилотът е направил втори заход, поразил е мишената на по-малка височина и след това се е случиа трагедията.
“На въпроса Ви дали другите изтребители МИГ-29 са сигурни, мога да отговоря, че няма инженер, който да се подпише, е изтребителят може да е лети, ако не е сигурен в неговата изправност – веднъж поради страх от завеждане на дело и втори път по чисто морални причини”, каза още Ставрев.