Малко над половината от 15-годишните ученици в България имат своя банкова сметка, а 47% притежават дебитна или кредитна карта. 85 на сто от децата в тази възраст разговарят поне веднъж месечно с родителите си за пари и за неща, които искат да си купят, a 80% обсъждат пазаруване онлайн. Това показват данни от глобалното проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за финансовата грамотност сред учениците в 20 държави по света.
Изследването е част от международната програма за оценяване на учениците PISA. Резултатите от него бяха представени по същото време в Париж от генералния секретар на ОИСР Матиас Корман и Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за “Образование и умения” в ОИСР. Събитието в България беше открито от зам.-министъра на образованието и науката Емилия Лазарова, която подчерта важността на финансовата грамотност в образованието на учениците. Страната ни участва за втори път в този модул на PISA, като резултатите на учениците са съизмерими с тези от предишното издание – PISA 2018.
Близо половината от 15-годишните ученици в България споделят, че през предходните 12 месеца са учили в училище за надница, бюджет, предприемачество, банков заем и все още знаят какво означават тези термини. По-малко съобщават, че са учили за обменен курс – 29%, а 26% знаят какво е сложна лихва. Учениците, запознати с тези понятия, както и притежаващите собствена банкова сметка, имат по-добри резултати в проучването.
Според изследването най-високо ниво на финансова грамотност показват 15-годишните ученици в Белгия, следвани от връстниците си в Дания и Канада. България заема 15-о място в проучването.
“Планираме в “Дигиталната раница” да направим секции по тематични области за хоризонтални умения като финансовата и медийната грамотност, така че всеки учител и всеки ученик да има достъп до тези ресурси”, заяви по време на дискусията зам.-министърът на образованието и науката Наталия Митева.
Калоян Симеонов, заместник-ръководител на работната група по финансова грамотност към Министерството на финансите, посочи, че България е една страните, които вече имат своя Стратегия за финансова грамотност. Рамката за финансова грамотност за възрастни вече е приета от Министерски съвет, предстои приемане и на рамката за младежи, която ще се базира на препоръките на ЕС и ОИСР. “Усилията да се подобри финансовата грамотност не са дейност за една година – трябва да бъдат обучени едно – две поколения, за да се види реален резултат. Училищата правят страхотни неща, имаме основата и желанието да вървим напред”, посочи той.
Свой опит сподели бившата служителка на НАП Десислава Атанасова, която преди 3 години сменя професията си и става учител. Тогава тя осъзнава нуждата от финансова грамотност на учениците. Една от инициативите й в 131 СУ “Климент Аркадиевич Тимирязев”, София, е “Данъци в кутия”, с която представя темата за държавния бюджет. Всеки ученик, който консумира нещо, първо оставя част от продукта в кутията, така че ученик, забравил джобните си пари, да може в този ден да вземе от кутията и също да се нахрани. Практиката повдига интересни дискусии сред учениците, а резултатът е, че те вече не приемат данъците като принудително плащане към държавата и намират смисъла от бюджетирането и спестяването. Те участвали и в друга игра, в която всеки си събирал касовите бележки и гледали кой какви данъци е внесъл в хазната под формата на ДДС. Освен това учениците анализирали какви неща са си купували и колко от тях са им наистина нужни и оптимизирали потреблението си.
Участник в събитието беше и осмокласникът от Национална търговско-банкова гимназия Кристиян Костов, който още в основното си 126-то училище е инициирал курс за финансова грамотност. Лектори от различни сфери са представяли на разбираем език пред учениците теми като недвижими имоти, кредити и инвестиции и са водили интересни дискусии с младежите.
Добър пример за обучение по финансова грамотност сподели и учителката 145 ОУ “Симеон Радев” в София Русалка Илиевска. To започнало с гостуване в часа на клас на родител, който бил счетоводител по професия да разказал пред децата за работата си. Направил го толкова увлекателно, че на пръв поглед скучната финансова тема заинтригувала учениците. Впоследствие в училището уроци започнали да изнасят изявени икономисти. Първокласниците на г-жа Илиевска обсъждат своята “първа финансова цел” и се запознават с концепцията за спестяванията.
Жана Димова, координатор програми в “Джуниър Ачийвмънт България”, даде пример с няколко инициативи на неправителствената организация, свързани с развиване на финансова грамотност. “Седмица на парите” например събира над 44 хил. младежи ежегодно, а от четири години “Джуниър Ачийвмънт България” организира в партньорство с МОН състезанието “Лични финанси”, към което всяка година има все по-голям интерес. По програмите на организацията са обучени 12 хил. преподаватели, които развиват умения по предприемачество, критическо мислене и финансова грамотност в учениците си.