Създаването на европейско административно пространство, което цели изграждане на единен модел на общите административни стандарти и повишаване на качеството на услугите в публичния сектор, бе основна тема на заседанието на Комисията за икономическа политика (ECON) на Европейския комитет на регионите (КР). С представители на Европейската комисия бяха обсъдени цифровата трансформация на Европа и предизвикателствата пред постигането на целите на Зелената сделка на местно и регионално ниво.
В заседанието участваха кметовете на общините Раковски и Садово – Павел Гуджеров и Димитър Здравков.
Към Зелена сделка 2.0
Членовете на комисията ECON подчертаха, че следващият мандат от европейски комисари трябва да продължи да работи за постигане на целта на ЕС за неутралност по отношение на климата до 2050 г. Те предупредиха, че социалните и икономическите нужди ще трябва да бъдат по-добре насочени, отколкото са били в набора от политически инициативи, свързани с климата, приети от Европейския съюз през 2019 г. Те заявиха, че по-добрата координация на мерките на Зелената сделка с местните и регионалните власти би помогнала да се гарантира, че нито един регион и никой няма да бъде изоставен.
Дебатът предостави на членовете възможност да оценят социалното и икономическото въздействие на Зелената сделка преди изборите за Европейски парламент през юни, които ще бъдат последвани от избора на нови европейски комисари.
Членовете на ECON подчертаха, че преходът на ЕС към по-зелена и по-цифрова икономика поставя някои региони в неизгодно конкурентно положение. Те призоваха Фонда за справедлив преход на ЕС да бъде адаптиран, за да предоставя подкрепа за регионите и градовете, особено след изтичането на Механизма за възстановяване и устойчивост, създаден от ЕС за подпомагане на икономическото възстановяване от ковид пандемията.
Състоянието на дигиталното десетилетие
В дебат по първия годишен доклад на Европейската комисия за състоянието на цифровото десетилетие, членовете на ECON подчертаха, че цифровото разделение между регионите и градовете и между различните групи граждани се увеличава, което излага на риск равния достъп до цифрови технологии и киберсигурността. Цифровият преход на ЕС ще изисква нова инфраструктура, много бърза свързаност и квалифицирана работна ръка, но местните и регионалните политици предупредиха, че много от техните администрации се борят да осигурят необходимите финансови, технически и административни ресурси.
Укрепване на европейското административно пространство
Членовете на ECON обсъдиха ComPAct, първия по рода си цялостен набор от действия на Комисията в подкрепа на модернизацията на публичните администрации. Проектът на становище на КР е планиран за приемане през юни.
Членовете на КР подчертаха, че местните и регионалните власти участват в изпълнението на около 70% от законодателството на ЕС, с което ще допринесат за доброто и устойчиво управление на средствата и политиките на Съюза. Те обаче предупредиха, че ковид пандемията, енергийната криза и заплахи като кибератаките подчертават слабостите в административния капацитет и увеличават различията в регионалните правителства и техните публични администрации. Сигурните онлайн услуги, по-привлекателните възможности за работа и обучението на държавните служители са от жизненоважно значение за безпроблемното функциониране на болниците, училищата и транспорта, заявиха членовете, особено в по-бедните региони на ЕС.
Публичната администрация управлява публичния сектор, който е отговорен за 51,5% от БВП на ЕС, осигурява заетост на около 21% от работната сила в ЕС и представлява 19,8% от общата брутна добавена стойност на ЕС.