Столична община пусна обществена поръчка за нова такса за шофьорите. Тя е с предмет “Изготвяне на правен анализ относно възможностите за въвеждане на зона за таксуване на задръстванията в София и предложения за промени в действащата нормативна уредба”. Това показва справка в електронния регистър на обществените поръчки. Крайната дата за подаване на оферти е днес, 28 ноември, 23,59 ч. Общата стойност на поръчката е 70 000 лева без ДДС.
Заданието включва три конкретни дейности:
– Проучване и анализ на регулаторните политики и добрите международни подходи за управление и регулиране на процесите, свързани с подобряване качеството на атмосферния въздух и намаляване на задръстванията чрез въвеждане на таксата за задръстване;
– Изготвяне на правен анализ относно възможностите за въвеждане и функциониране на зона за таксуване на задръстванията в София и предложения за промени в действащата нормативна уредба;
– Изготвяне на „Пътна карта“ за въвеждане и функциониране на зона за таксуване на задръстванията в София. Предложенията ще трябва да включват извеждане на дефиниция за „такса задръстване“ и „зона за таксуване на задръстванията“, правна регламентация относно събирането на такава такса при навлизане на всички МПС, определени категории МПС или определени екологични групи моторни превозни средства в зона за таксуване на задръстванията в София, както и предложения по отношение способите за заплащане на таксата.
В някои европейски градове има подобна такса. В Лондон, където е въведена през 2003 година, тя е с фиксиран размер и се дължи през целия ден – от 7,00 до 18,00 часа. Подобна такса е въведена и в Стокхолм през 2007 г. Там схемата отчита часовете, в които пътищата са по-натоварени и в тези моменти цената за вход в центъра на града е по-висока.
В най-натоварените часове, между 7:30 ч. и 8:30 ч. сутринта, както и между 16:00 ч. и 17:30 часа, тя е около 2 евро. Двойно по-ниска е таксата между 6:30 ч. и 7:00 ч. и между 18:00 ч. и 18:30 ч. – 1 евро, а след 18:30 и до 6:30 сутринта входът в центъра на града е безплатен. И двата града отчитат сериозен спад на автомобилното движение при въвеждането, както и последващи спадове при всяко поскъпване на таксата.