Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
сряда, 9 юли, 2025
  • Вход
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2024
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2024
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Предложение: Родители и училище да имат договор за телефоните в час

От синдикат "Образование" правят анализ на съществуващите практики в Европа по казуса и на законовите разпоредби у нас

Kmeta.bg от Kmeta.bg
септември 10, 2024
в Гледна точка
Време за четене: ~ 1 мин.
8 0
0
nvo
9
СПОДЕЛЯНИЯ
Сподели във Facebook

Синдикат “Образование” предлага подписване на договор между училището и семейството, който да включва и изрична забрана за притежание и ползване на мобилен телефон в учебен час. Предложението е изпратено до медиите, в него има анализ на съществуващите практики в Европа по казуса и на законовите разпоредби у нас.

Стастистиката показва, че смартфонът е устройството, което притежават около 95% от българските ученици и приблизително толкова от тях имат профили в социалните мрежи. Моделите и цените на ученическите смартфони обикновено надвишават тези на техните родители, а средната им цена надвишава твърдо минималната работна заплата.

Използването на мобилни телефони в учебен час е новият обществен дебат, дебат в който страните родители и учители кръстосват своите усещания за възпитание и социализация, а МОН неутрално цитира текста от училищния закон, който в чл. 172 йезуитски е отсякъл: “Учениците да не използват мобилните си телефони по време на учебните часове”. Разбира се няма никакъв механизъм, който би могъл да гарантира прилагането на този текст.

Нуждата от регулиране на използването на мобилни устройства се появява още през 2008 година, когато над 50% от българските ученици вече разполагат със смартфони. За да няма недоразумения, трябва да разясним термина мобилен телефон, който включва и смартфон, т.е. телефон, който не е само за разговори, но и с мобилна връзка с интернет и достъп до социалните мрежи и приложения за постоянна мобилна комуникация. И ако притеснението на българските родители е липсата на мобилна връзка със своите деца, то те биха закупили точно такива мобилни устройства с възможност само за разговор, което не е реалността.

В световната училищна практика има два модела за регулиране на правилата. Първият на принципа на правилата и санкциите, а вторият е на принципа на консенсуса. По разпространен е този със санкциите, който е преход към следващия с консенсуса.

Франция е поредната страна, която е прозряла, че само препоръките на директора и учителя не вършат работа и трябва да се намеси негово величество закона. Премиерът на Франция Макрон е поел риска от обществения реваншизъм за това действие. Защото Франция е демократична страна, страна на свободите, които се гарантират със задължения. На практика във френските училища се подписва договор между семейството и училището и вече част от този договор е изключване на мобилния телефон в училище. Който ученик не спазва правилото за изключения телефон, респективно и другите правила, се предупреждава и следва изключване за 3 дена. Родителите нямат опция и практика за несъгласие или намеса в училищните политики. Френските родители и по-голямата част от младежите приемат нормално спазването на правилата, респективно и това за телефона, защото толерират формирането на гражданските умения да се случва в училище.

Подобна е и ситуацията в Англия – там също е забранено използването на мобилни телефони в училище, като за учебни цели се ползват таблети с регулиран достъп до интернет. Английските ученици искат да ходят на училище и изпитват голям интерес към учебните дейности. Според техните родители учениците нямат време за мобилни телефони и все пак използването на личен телефон в час е абсурдно. Но ако все пак някой ученик не спазва училищните правила, което е изключение, то с него се заема не учителя, а помощник учителя, който комуникира с родителите и предлага за наказания. Английските ученици се изключват по много олекотена процедура, по която родителят не може да въздейства. Ако ученик отсъства безпричинно, то на родителят му веднага се завежда съдебно дело и се осъжда на глоби в хиляди паунди. Родителите са партньори в училищните дейности и са най-активни в доброволчеството.

В Германия, в повечето от федералните провинции е изрично забранено учениците в основен курс да влизат с телефон в училище, има дежурен телефон за връзка с родителя при нужда.

В Полша има забрана за ползване на мобилни телефони в час, която се налага с вътрешните правилници на училищата. За неизпълнение на училищните правилници се намалява рейтинга на поведението, а намаленото поведение влияе върху избора на училище.

И в Полша, и в Германия е абсурдна мисълта за неспазване на училищните правилници поради строгите безкомпромисни санкции към ученика и родителя и безспорния авторитет на учителя.

В българските училища вече ще има достъп до интернет на цялата територия на училището. Но има ли семейна регулация и надзор към децата на възраст до 14 години във връзка с техни профили в социални мрежи и опазване от дигиталния тероризъм? Всички дори за Фейсбук има изискване за 18 години, но повечето родители толерират своите деца за създаване на профили и достъп до социалните мрежи. Българското семейство трудно създава правила за регулиране на достъпа до глобалните мрежи и превенцията от огромните опасности, които съществуват там. Но българските родители вече не одобряват евентуалната забрана на мобилните телефони в час.

Или казано с други думи, текстът от ЗПУО за забрана ползването на мобилен телефон по време на учебен час не действа. Българските ученици могат и си играят на смартфоните или си чатят по време на час. Защото няма инструменти за противодействие.

Предложението на Синдикат “Образование” е промяна в ЗПУО, като се вмени задължение за подписване на договор между образователната институция и семейството, който да включва и изрична забрана за притежание и ползване на мобилен телефон в учебен час. Във връзка с политиката за дигитализация МОН по-бързо трябва да осигури дигитални устройства на образователните институции за работа в час като таблети, монитори, интерактивни дъски и др., които да привлекат интереса на децата и учениците.

Тагове: классиндикат „Образование“телефонитопучилищечас
Предишна Статия

Казахстан получи най-високия рейтинг в историята си по скалата на Moody’s

Следваща Статия

Статутът на административен център невинаги е ключов за представянето на дадена община

Свързани Статии

Кой е отговорен за горските пожари
Гледна точка

Кой е отговорен за горските пожари

юли 9, 2025
100
Подкрепа, но и бариери за приемната грижа
Гледна точка

Подкрепа, но и бариери за приемната грижа

юли 8, 2025
105
Вдигането на заплатите привлича нови учители, ред е на сестрите
Гледна точка

Вдигането на заплатите привлича нови учители, ред е на сестрите

юли 7, 2025
122
Над 100 болници у нас ще бъдат оборудвани с модерни дихателни апарати
Гледна точка

Трансформация на общинските болници: реалност и алтернативи

юли 4, 2025
133
Математически таланти по ръба на картата
Гледна точка

Математически таланти по ръба на картата

юли 4, 2025
117
Меркел: Като дете се качвах в Пирин и гледах Гърция
Гледна точка

Меркел: Като дете се качвах в Пирин и гледах Гърция

юли 3, 2025
198
Следваща Статия
Първи резултати от преброяването – в края на годината

Статутът на административен център невинаги е ключов за представянето на дадена община

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Какво искате да се подобри в града, в който живеете?

Реклама

Последни новини

Предварителните поръчки на най-новите Samsung Galaxy Z започнаха във Vivacom

Предварителните поръчки на най-новите Samsung Galaxy Z започнаха във Vivacom

юли 9, 2025
Електрическите коли с батерии произвеждат 73% по-малко емисии

Електрическите коли с батерии произвеждат 73% по-малко емисии

юли 9, 2025

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Кмета БГ

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2025 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола?

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на годината 2024
  • TOP JOBS